Nyheter
Coca-Cola life med ny oppskrift
Coca-Cola reduserer sukkerinnholdet i Coca-Cola life, som nå får 45 prosent mindre sukker og kalorier enn andre sukkerholdige coladrikker.
Den nye oppskriften vil fortsatt inneholde en kombinasjon av steviaekstrakt og sukker, og erstatter varianten som kom på det norske markedet for litt over ett år siden. Den nye oppskriften til Coca-Cola life er et svar på forbrukernes ønsker om flere produkter med redusert sukkerinnhold, ifølge Coca-Cola.
Lettere å forstå
– Det kan være interessant for kjøpmennene å vite at etiketten vil se annerledes ut i butikkhylla. Nå kommer vi til å kommunisere sukkerreduksjonen veldig tydelig med en banner øverst på etiketten. Ved å gjøre dette skal det være lettere for forbrukeren å forstå at Coca-Cola life plasserer seg midt mellom originalen og de to sukkerfrie variantene, zero og light, sier kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg i Coca-Cola Enterprises Norge til Dagligvarehandelen.
I tillegg endres fargen på logoen fra hvit til rød. Dette er en del av selskapets nye one-brand strategi som ble lansert i januar.
Coca-Cola Enterprises Norge har store forhåpninger om at fen nye oppskriften vil føre til at enda flere velger life-varianten.
– Det er litt morsomt at Coca-Cola life vant smakstesten til TV2 etter jul. Vi går aldri på kompromiss med smaken, og på våre forbrukertester har den nye versjonen testet enda bedre enn den gamle, så denne har vi stor tro på!, sier Vinther Talberg.
Coca-Cola life har jo gjort det best på halvliterssalget. På Nielsen-tallene er den inne på topp-10 lista på 0,5l.
Flere valgmuligheter
Etter å ha jobbet med utviklingen siden 2009, kom den første Coca-Cola varianten med steviaekstrakt til Norge i fjor. Det gjorde at mengden sukker og kalorier kunne reduseres med en tredjedel. Den nye varianten av Coca-Cola life er nå i produksjon, og de første flaskene når kanskje butikkene allerede neste uke. I løpet av mai vil den være på plass i alle butikker.
Produkter som er sukkerfrie eller har et redusert sukkerinnhold vokser i popularitet, og i dag består 42 prosent av Coca-Colas portefølje i Norge av produkter som har færre eller ingen kalorier.
– Framover vil vi tilby enda flere valgmuligheter i drikkehyllene. Både gjennom nylanseringer og ved å endre eksisterende drikker, slik vi nå gjør med Coca-Cola life. Å markedsføre drikkene som har færre eller ingen kalorier er også viktig, i tillegg til å merke dem tydelig, sier Stein Rømmerud, adm. direktør i Coca-Cola Enterprises Norge i en pressemelding.