Nyheter

Finalistene til DLF-prisene er klare

Vi presenterer finalistene til DLF-prisene som deles ut på DLF Høstmøte i morgen, torsdag 20. oktober.

Publisert Sist oppdatert

På Høstmøtet skal man dele ut tre ulike priser: DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris og den nye prisen DLF Samfunnsansvarspris.

De nominerte til DLF Innovasjonspris er:

  • Colgate Palmolive Norge AS for Colgate Expert White
  • Kavli Norge AS for Q Skyr Mini
  • Nortura SA for Stykkevis & Delt – å utnytte ressursene fullt og helt

Om de nominerte:

Colgate Expert White: Expert White er et system med både tannkrem og tannbørste med hvithets-penn. Formelen hydrogenperoksid har tidligere vært forbeholdt tannleger til en høy kostnad for forbruker. Colgate Palmolive Norge tilbyr forbrukeren en kostnadseffektiv og trygg løsning.

Q Skyr Mini: Kavli Q Skyr Mini har gjort barneyoghurten mer praktisk, slik at den kan nytes på farten. Med emballasjeløsningen med tut trenger man ikke lenger en skje for å spise yoghurt. Yoghurten er dessuten fettfri og proteinrik og innholder kun to-tre prosent tilsatt sukker, og er derfor et sunt alternativ for barn.

Stykkevis & Delt – å utnytte ressursene fullt og helt har fokus på å spise hele dyret og oppdage hvilke smakespopplevelser som ligger i det. Prosjektet er lansert som et digitalt konsept i første omgang overfor storhusholdningsmarkedet, med fokus på inspirasjon og kunnskapsformidling.

De nominerte til DLF Merkevarepris er:

  • Orkla Health for Möller’s Tran
  • Krefting AS for Plumbo
  • Mondelez Norge AS for Freia Melkesjokolade

Om de nominerte:

Möller's Tran skårer høyt på samtlige kriterier som er satt til prisen. Möller's har tydelige og kjente verdier som sunnhet og helse, naturlighet og tradisjon. I en årrekke har Möller's skapt engasjement hos det norske folk med sterke reklamekampanjer og slagord som «Har du tatt for mye Möller's Tran?». De siste tre årene har markedsandelen på deres flytende tran ligget på ca. 97 prosent.

Plumbos posisjon er så sterk at Plumbo ofte benyttes som et symbol på noe som løser opp floker, propper og problemer. I markedsundersøkelser er det kun 4-5 prosent som svarer «vet ikke» når de blir spurt om hva de forbinder med Plumbo.

Freia Melkesjokolade er en del av den norske kulturarven. Selv 110 år etter lanseringen av den Første Freia melkesjokoladen, bidrar den til vekst år etter år.

De nominerte til den nyinnstiftede DLF Samfunnsansvarspris:

  • Orkla Foods Norges program for å redusere salt
  • Mills DA for Tid for Matro
  • Brynild Gruppen AS for Den Lille Nøttefabrikkens bærekraftige cashewnøtter fra Mosambik

Om de nominerte:

Orklas program for å redusere salt: Over 30 prosent av Norges befolkning har høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer er den vanligste dødsårsaken i Norge. Reduksjon av salt er et viktig tiltak for å gjøre noe med dette. Orkla Foods Norge har i et stort saltprogram redusert saltinnholdet i en rekke produkter. De siste ti årene er det fjernet nærmere 75 tonn med salt fra porteføljen.

Tid for Matro: Gjennom to filmer og et eget brettspill for barn og unge, foredragsvirksomhet og samarbeid med og støtte til samfunnsaktører som Finn Skårderud / Villa sult og Sunn idrett, løfter Mills med Tid for Matro mentalhelse inn som et element i kostholdsdebatten, og bruker sin posisjon til å øke bevisstheten rundt myndighetene sine anbefalinger og verdien av et vanlig, diettfritt, ukomplisert kosthold.

Den Lille Nøttefabrikkens bærekraftige nøtter fra Mosambik er et godt eksempel på at høy produktkvalitet og bærekraftig handel kan gå hånd i hånd. Prosjektet gir økt levestandard i Mosambik og bedre kvalitet for norske forbrukere. I en krevende verdikjede har Brynild Gruppen bidratt til en mangedobling av lokal verdiskaping i Mosambik og sikret markedsadgang for 4000 bønder.

Powered by Labrador CMS