Nyheter

—For å redusere risikoen for at mat må kastes, foretrekker de fleste forbrukerne de matvarene som har lengst tid igjen av holdbarhetsdato, sier forbrukerdirektør Randi Flesland. Foto: Forbrukerrådet

Forbrukere ønsker å redusere matsvinn

Det kastes mat for mange milliarder kroner per år i Norge. En fersk undersøkelse viser at fire av fem forbrukere ønsker å kaste mindre mat, både av hensyn til økonomi og miljø, forteller Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

— Forbrukere ønsker å redusere matkastingen, men mye tyder på at mange syns det er vanskelig å gjennomføre i praksis, sier direktør Randi Flesland på Forbrukerrådets egen nettside.

– Vi er sultne når vi handler, og blir fristet av tilbud og til å prøve nye produkter, men også hvordan butikkene er designet påvirker våre valg, sier Flesland.

Forskning viser at hver femte bærepose med mat som vi kjøper i butikken kastes, noe som tilsvarer rundt 46 kg per person. For å få mer kunnskap om forbrukernes syn på matsvinn, har Forbrukerrådet i samarbeid med Matvett fått gjennomført en undersøkelse på handlevaner og holdninger til mat og holdbarhet.

— Det er tydelig at forbrukerne ønsker å disponere mer av produktets «shelflife» – tiden fra produksjon til den må konsumeres. For å redusere risikoen for at mat må kastes, foretrekker de fleste matvarene som har lengst tid igjen av holdbarhetsdato, sier forbrukerdirektøren.

— Matsvinn er ikke forbrukernes ansvar alene. Det er noe som må løses i felleskap mellom alle involverte parter. Det krever stor innsats i alle ledd i verdikjeden, fra primærproduksjon til produsent, grossist og ikke minst hos detaljistene. Og hva som gjøres nedover i verdikjeden, påvirker også i stor grad oss forbrukere, sier Randi Flesland.

Powered by Labrador CMS