Nyheter

Andrey Beskhmelnitskiy er hovedaksjonær i Food Union. – Vi har stor tro på det norske markedet og kjøper opp en meget veldrevet bedrift, sier han til Dagligvarehandelen. (Foto: The Moscow Times)

Isbjørn Is får nye eiere:

Food Union vil utfordre de to store norske iskremprodusentene.

Publisert Sist oppdatert

Av Reidar Molthe

Det internasjonale meieri- og iskrem-konsernet Food Union, som har sitt tyngdepunkt i Baltikum, kjøper opp den norske iskremprodusenten Isbjørn Is AS. Asbjørn Reinkind, tidligere konsernsjef i Rieber & Søn AS vil gå inn som styreleder i Isbjørn Is AS.

Reinkind har også vært «dealmaker» i oppkjøpet. Han ønsker ikke å si noe til Dagligvarehandelen om prisen for oppkjøpet, men begrenser seg til å si at begge parter er fornøyde.
Eierne av Isbjørn Is er fire sønner av gründeren som startet selskapet, Bjørn Lohne. Isbjørn Is Holding AS hadde i 2014 et overskudd før skatt på 10,8 millioner av en omsetning på 158 millioner kroner. Holdingselskapet hadde ved utgangen av dette året en bokført egenkapital på 17,4 millioner kroner.

– Isbjørn Is er svært godt posisjonert for videre vekst, mener han. Dagligvarekjedenes gode distribusjons-systemer for frosne produkter gjør det mulig i dag å distribuere iskrem til kjedenes butikker over hele landet. - Food Union vil gå inn som en aktiv eier og vil kunne tilføre selskapet både kapital og kompetanse for videre vekst, sier Reinkind. Isbjørn Is AS er i dag den tredje største norske iskremprodusenten med en markedsandel på omkring 7 prosent.

Andrey Beskhmelnitskiy, største aksjonær i Food Union, sier til Dagligvarehandelen at han ser store muligheter i det norske markedet. - Vi ser et betydelig potensiale for vekst, særlig når det gjelder salg av små-is i sparepakker i dagligvarebutikkene, understreker han.

Andrey Beskhmelnitskiy, som er største eier i Food Union.Food Union hadde i fjor en omsetning på cirka 2,1 milliarder NOK. Med fabrikker i Latvia, Estland, Hviterussland og Danmark er Food Union en betydelig aktør innen produksjon og salg av iskrem i Nord-Europa. Oppkjøpet av den tradisjonsrike norske iskrem-produsenten Isbjørn Is AS er en naturlig del av selskapets vekststrategi. Det norske markedet domineres i dag av TINEs Diplom-is tett fulgt av Henning Olsen.

Kjøpet styrker muligheten for Isbjørn Is til å bli en nasjonal utfordrer i is-markedet. Isbjørn Is er i dag ledende på direktesalg til forbruker gjennom Den Norske Isbilen AS og har dessuten god distribusjon til dagligvarekjedene på Vestlandet. Siden i fjor sommer har Isbjørn Is i tillegg vært tilgjengelig i alle landets Bunnpris butikker.

– Oppkjøpet vil tilføre det norske markedet mer konkurranse. Spørsmålet er om det blir konkurranse på pris eller på innovasjon sier adm. dir. Paal Hennig-Olsen i Norges nest største iskremprodusent, Hennig-Olsen AS. Han tror oppkjøpet kan løfte det norske iskremmarkedet på sikt, men understreker at det er litt tidlig å komme med bastante konklusjoner.

Oppkjøpet fører ikke til endringer for de ansatte. Produksjonen vil fortsatt skje på Askøy, og Food Union forhandler med å overta fabrikk-bygget og eiendommen på Follese. De nye eierne ønsker å samle produksjon og lager/kontor med å utvide dagens fabrikk når en utbygging av riksveien er ferdig i slutten av 2016.

Fabrikksjef Bjørn Eirik Lohne, sønn av Bjørn Lohne som startet bedriften i 1962, er svært fornøyd med de nye eierne. – I Food Union har vi funnet den eieren vi har vært på jakt etter som kan bidra til å løfte virksomheten til neste nivå. Vi har ønsket å tenke nytt, og da er det spesielt hyggelig for oss eiere at vi har funnet et selskap som har iskrem som satsingsområde og kan dette markedet. Vi er trygge på en positiv utvikling basert på de folkene og den virksomheten vi har bygget opp gjennom mer enn 50 år, sier han.

Isbilen, eksisterende merkevarer og varianter beholdes, og navnet Isbjørn Is kan kanskje bli enda mer tydelig i årene som kommer. Flere av de andre produsentene i Food Union har nemlig også en isbjørn som logo. – Dette bygger opp under merkevaren vår, og vi ser frem til å styrke Isbjørn Is i det norske markedet, sier Andrey Beskhmelnitskiy til Dagligvarehandelen.

– Vi synes oppkjøpet er spennende og tror det kan bidra til nye investeringer og kategorivekst i bransjen. Mer konkurranse er bra for både konsumenter, butikker og leverandører, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Diplom-Is. Hun gleder seg for øvrig til at våren kommer for alvor. – Med stort og smått kommer vi med 33 nyheter på markedet før sesongen tar til for alvor. Kommer godværet kommer salget til å eksplodere, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS