Nyheter
Over 10 prosent lokalmat-vekst
I fjor ble det solgt lokalmat for 4,18 milliarder kroner i norske dagligvarebutikker, en økning på 10,3 prosent fra året før.
Det melder Meny, som har hentet sine tall fra Matmerk.
– Lokalmat er et segment i dagligvare som vokser hele tre ganger raskere enn dagligvaremarkedet ellers, sier seniorrådgiver Kay Jørgen Nilsen i Matmerk i en pressemelding. Størst økning i fjor hadde salget av lokalbrygget øl, med hele 28,6.
I samarbeid med dagligvarekjedene og flere andre sentrale bransjeaktører, lanserte Matmerk bransjeportalen Lokalmat.no i midten av januar i år. I dag finnes 337 produsenter på bransjesiden som er ment å være det viktigste bindeleddet mellom matprodusenter og innkjøpere i dagligvare- og restaurantmarkedet.
De siste årene har Meny-laugets leder Espen Schøning Lie jobbet med å løfte fram lokal mat i Meny-kjeden. I dag kan kjeden by på over 2000 produkter som defineres som lokalmat. Disse stammer fra mer enn 450 produsenter som er spredt over hele landet. Blant disse er flere titalls ølmerker fremstilt av mikrobryggerier. Noen av dem leverer bare i lokalmiljøet.
– Det har vært en eventyrlig reise. Fortsetter veksten i samme takt, vil Landbruksdepartementet nå målet om en omsetning av lokal mat og drikke i dagligvarebutikkene på 10 milliarder kroner i 2025, sier Schøning Lie.
Meny gir mye av æren for den positive utviklingen for norske småprodusenter til tidligere landbruksminister Lars Sponheim. Han var den første matministeren som innså betydningen av kvalitetsvarer og lokale spesialiteter. Sponheims kongstanke var at produsentene skulle ha en historie å fortelle om produktets opprinnelse.
– Vi høstet vel bare fruktene av en utvikling som allerede var i gang, men det er ingen tvil om at det ble et annet trykk i satsningen på starten av 2000-tallet, sier han i dag.
Sponheim karakteriserer starten på veksten som et fremtidsrettet, landbrukspolitisk grep. På den tiden var det (også) mye press på stordrift og effektivisering av landbruket. Melkeproduksjonen var strengt kvoteregulert, og en politisk håndsrekning var å gi småbøndene lov til å produsere mer melk enn det kvoten tillot dersom de også foredlet den på egen gård. Det ga støtet til en ysterinæring som de siste 15 årene har ynglet.
Sponheim er i dag fylkesmann i Hordaland. Som leder av Matmerks fagjury har han mulighet til å følge med i det som skjer på lokalmatfronten. Matmerk er en uavhengig stiftelse som skal bidra til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon.
– Det gir meg anledning til fire ganger i året å smake meg gjennom nyheter på markedet, konstaterer han fornøyd.
Mange av disse nyhetene finner plass i Menys hyller. Takket være bevisst jobbing mener matvarekjeden seg å ha det beste nettverket av produsenter med lokal forankring.
– Vår kontaktflate strekker seg fra små produsenter som kanskje bare kan levere til én butikk til de som har vokst seg landsdekkende, sier Espen Schøning Lie.
Videoen er laget av Meny.
Denne lokalmaten økte mest i fjor
1. Øl fra lokale produsenter – 28,6 prosent
2. Fjærkre – 13,8 prosent
3. Pølser – 13,7 prosent
4. Ren fisk – 10,8 prosent
5. Ost – 10,8 prosent
6. Rent kjøtt – 7,9 prosent
(Kilde: Matmerk)