Nyheter

Solid vekst av Fairtrade-sertifiserte varer i Norge

Omsetningen av Fairtrade-sertifiserte varer steg med hele 26 prosent i 2015. Totalt ble det solgt Fairtrade produkter for 720 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er svært positive tall og viser at nordmenns interesse for etisk handel for alvor er i ferd med å vekkes. Det er mange år siden vi har sett lignende tall, sier daglig leder i Fairtrade Norge, Marianne Størseth i en pressemelding.

Det er først og fremst økt salg av blomster og bananer som bidrar til den solide veksten. Mens blomster steg med hele 21 prosent fra året før, vokste banansalget med 18,5 prosent. Totalt ble det solgt 18 millioner Fairtrade-merkede roser over disk i 2015.

– Jeg ønsker å berømme næringslivet som virkelig har vist godt driv de siste par årene. De viser større vilje til å bytte ut hele eller deler av nye produktgrupper med Fairtrade-sertifiserte varer og dette har gitt gode resultater. Det er spesielt dagligvarekjedenes innsats på blomster og bananer som gir en skikkelig uttelling på salgskurven, noe som betyr mye for bøndene og arbeiderne som dyrker produktene. De er helt avhengige av volum for at levekårene skal styrkes, sier Størseth.

Men ikke alle Fairtrade-sertifiserte produkter selger like bra. I 2014 var trenden at interessen for Fairtrade-sertifisert vin økte, og det ga seg positive utslag på salget. Ferske tall viser at interessen nå er lunken og vinsalget dalte med 30 prosent fra i fjor. Det ser heller ikke spesielt lyst ut for den gamle Fairtrade-traveren, kaffe. Fra å være en av de ledende Fairtrade-sertifiserte råvarene i Norge, har salget nå stagnert.

– Mange av råvarene er utsatt og for å fortsette den positive veksten er vi helt avhengige av innovasjon og produktutvikling. Skal man få bukt med verdens fattigdom, har Fairtrade for lengst dokumentert at rettferdig handel er et effektivt verktøy for å nå dette målet. Men da må både næringsliv, myndigheter og forbrukere jobbe sammen, avslutter Størseth.

Powered by Labrador CMS