Nyheter

Korrekte tall og uendrede defi

I bladet Fritt Kjøpmannskap nr. 9 1997 står det en artikkel om norsk dagligvarehandel og \"forvirring\" om markedsandeler og definisjoner. ACNielsen er en av flere markedsaktører som innhenter informasjon og gjør beregninger om dagligvaremarkedet.

Publisert

I artikkelen får man inntrykket av at det er ACNielsen som bidrar til å skape forvirring om markedsstørrelsene. Da vi har senere eksempler på at andre media har tatt opp denne saken videre føler vi et behov for å presisere at det er andre aktører som har skapt denne forvirringen ved å bringe nye definisjoner og salgskanaler inn i beregningene.To markedssegmenterStatistisk materiale kan som kjent presenteres på flere måter og det er derfor svært viktig å være konsekvent og ikke endre definisjonene underveis. Helt siden 70-tallet har ACNielsen (tidligere Nielsen Norge) operert med to hovedsegmenter for dagligvarehandelen, nemlig \"dagligvaremarkedet\" og \"kiosk og bensinstasjoner\".\"Dagligvaremarkedet\" er definert som utsalgssteder som hovedsaklig selger dagligvarer, at dagligvaresalget er på minst kr. 200.000 og at utsalgene er åpne minst 10 måneder pr. år. Eventuelt salg av bensin, klær og andre typiske \"non-food\"-varer skal ikke inkluderes.Dette markedet var i 1995 på kr. 81,2 milliarder, inklusive moms. Omsetningstallene for 1996 offentliggjøres først i august når vi har fått regnskapsbekreftede tall fra samtlige kjeder og butikker. Vi opererer imidlertid med en løpende oppdatert kjedestruktur (som vi alltid har gjort). Med de store strukturendringene vi har sett i bransjen er butikkenes kjedetilhørighet like interessant som de årlige omsetningsendringene. Således viser dagens ACNielsen-tall kjedenes andeler basert på butikkenes kjedetilknytning siste måned, med den faktiske omsetningen de hadde i 1995. Basert på 1995-omsetningen på kr. 81,2 milliarder, fordelt etter den siste kjedestrukturen, har de fire store blokkene NorgesGruppen, Hakon Gruppen, Forbrukersamvirket og Reitan-gruppen henholdsvis 32,2, 28,5, 25,0 og 12,3 prosent av dagligvaremarkedet som spesifisert ovenfor. Disse tallene er sammenlignbare med tilsvarende oversikter fra ACNielsen de siste 25 årene.\"Kiosk og bensinstasjonmarkedet\" er definert som utsalgssteder som selger kiosk- og dagligvarer for minst kr. 100.000 pr. år og er åpne minimum ti måneder årlig. Forøvrig gjelder samme regler som for dagligvaremarkedet ovenfor. De siste tallene for kiosk- og bensinstasjonmarkedet viser et totalmarked på kr. 13,2 milliarder.Andre konsulentfirma har nå begynt å utgi informasjoner som inkluderer andre salgskanaler som spesialforretninger innen kjøtt, fisk, bakervarer, videobutikker og gatekjøkken. Det er klart at dette gir andre tall, og kan skape \"forvirring\". Det gjør det ikke mer oversiktlig at Vinmonopolets omsetning også en tid var med i våre konkurrenters beregninger, men nå er tatt ut igjen fra tallene.KonsekvensDagligvaremarkedet er stort og komplisert. Vi i ACNielsen forsøker å gi oversikt ved å beholde konsekvente definisjoner år etter år. I august offentliggjør vi oppdaterte tall for dagligvarebransjen med utgangspunkt i bekreftet 1996-omsetning.ACNielsen Norge inngår i ACNielsen Corporation som er et av verdens ledende analysekonsern med 18.000 ansatte i over 90 land.

Powered by Labrador CMS