Nyheter

Nei til egotrip

Publisert

Det er enkelte aktører innen dagligvarehandelen som hevder at næringspolitiske organisasjoner ikke har noen betydning. Tilsvarende syn er bl.a. reflektert i den nye boken til Kolonialgrossistenes Kundeservice, . Slike holdninger svekker vårt felles arbeid for å få gunstige, langsiktige rammebetingelser for næringen.

Den faktiske situasjon er at det i dagligvarehandelen bare er noen få personer som arbeider med fellessakene i forhold til hva bransjens motspillere disponerer. Det dreier seg om omfattende områder og hvor dagligvareindustrien så som landbrukssamvirket og drikkevareindustrien, har både tradisjoner og stor kapasitet. For å greie slike krevende oppgaver, må disse ha full og aktiv støtte fra fellesskapet. De må ha oppmuntring og faglig medvirkning fra bransjens aktører for å få resultater eksempelvis innen samdistribusjon av ferskvarer. Innen Norges Colonialgrossisters Forbund har man en slkk støtte fra de aktører som er med der, Disse har alltid vært seg bevisst hvilken styrke det innebærer å stå sammen. Medlemsbedriftene i NCF har en høy grad av næringspolitisk bevissthet.

Den mest omtalte sak for NCF er å øke engrosandelen og dette har gjennom mange år vært den viktigste saken. Derfor er det gledelig at engrosandelen er steget sterkt de siste år fra 33% i 1990 til 46% i dag. For de fleste vil det være åpenbart at det er samspill mellom NCF som fellesskap og enkeltaktørenes innsats som har skapt dette resultatet. Høyere engrosandel har medført kostnadseffektivisering i verdikjeden, noe som i sin tur har bidratt til lavere prisstigning på matvarer til fordel for forbrukerne.

Powered by Labrador CMS