NorgesGruppen/Eldorado: Tungt

Publisert: 31. juli 1997 kl 00.00
Oppdatert: 22. april 2022 kl 08.51

- Markedet for kvalitetspizza (i prisklasser over 30 kroner) vokser sterkere enn Grandiosa-segmentet, sier NorgesGruppens markedssjef Gunnar Skyttern i det han presenterer Pizza for 2 for FK hos KIWI på hjørnet av Prinsensagate og Kirkegaten i Oslo. Det er et betydelig marked NorgesGruppen og Eldorado kaster seg inn i. Siden første lansering i 1979 har pizzasalget nådde store høyder. I 1996 forventes det et omsatt volum av ferdigpizza på 14.500 tonn. Omskrevet til antall pizzaer skulle det bli 28 millioner enheter, med en samlet forbrukerverdi på mer enn 700 millioner kroner.

10 - 15%

Av dette ser NorgesGruppen for seg et salg i lanseringsåret på 1,5 til 2 millioner enheter. - Vi skal bite oss fast på en markedsandel rundt 10 til 15 prosent, sier Gunnar Skyttern. Butikksjef Ottar Havig i KIWIs sentrumsbutikk har ingenting imot en ny pizza, som han kan tjene penger på. Butikken i Kirkegaten åpnet for ca. ett år siden, og venter en omsetning på 18 millioner kroner i 1996. På 420 kvadratmeter butikkflate sysselsettes drøyt fire årsverk. Kundegrunnlaget er spesielt, midt i kontorstrøket, små salgsenheter og lavt snitt pr. kjøp er typisk.

Tungt på TV

- Vi samarbeider med TV2 om lanseringen av den nye pizzaen, forteller Gunnar Skyttern. Mens Pizza for 2 forhåndspresenterer høstens TV2-filmer bak på emballasjen, har TV2 produsert en reklame-spot for pizzaen. Denne ruller over skjermen i to solide bølger, tre ganger daglig i ukene 42/43 og 49/50.

Bred lansering

Skyttern kan fortelle at pizzaen nå er på plass i alle NorgesGruppens medlemskjeder på dagligvaresiden. Servicehandelen er også interessert, Shell og Esso er inne, i noen utstrekning også MIX. - Motiverte kjeder og butikker skal bidra til suksess og utvidelse av markedet for ferdigpizza!

Ledige stillinger – Dagligvarejobb