Stakkars Rema 1000

Publisert: 30. juli 1997 kl 00.00
Oppdatert: 22. april 2022 kl 08.51

Det er imidlertid langt fra sikkert at store butikker vil selge mer enn til nå ved kun å forlenge åpningstiden. Kanskje vil de bare pådra seg større lønnskostnader ? Og de vil trekke med seg andre konkurrerende kjeder til lengere åpent. Det betyr mere ubekvem arbeidstid for mange flere enn i dag.Det er godt kjent gjennom dagens handlemønster at forbrukerne avstår fra å kjøpe inn i stort (f.eks.uke-innkjøp) en lang rekke varer. Nevnes kan hele varegrupper som melk, frukt, sjokolade, snop, tobakk, lesestoff m.m Det er antakelig dette som gjør at noen nærbutikker, kiosker og bensinstasjoner ved sin gunstige beliggenhet i forhold til bosted og forbrukernes reiseveg har beholdt såpass mye som 13-14 % markedsandel.For sistnevntes del er det sånn sett kan hende unødvendig å ha noen åpningstidslov i det hele tatt. Men det er neppe flertall i Stortinget for å fjerne denne forholdsvis nye loven fra 1983.Jeg tror at minipris bransjen (Rema,Rimi, Prix, m.fl.) ikke lenger kan regne med å øke omsetningen. Og det er heller ikke så rart fordi de allerede har en unaturlig høy markedsandel. Den er mer enn dobbelt så høy som i vårt naboland. Sannsynligvis vil norske supermarkeder komme til å erobre tilbake noe av deres omsetnings volum gjennom den økte markedsmakten de har fått i kraft av de tre handelsblokkene som har dannet seg.Jeg frykter at det er i ly av sistnevnte iakttakelse det nå er så fristende å angripe servicehandelen.Det fiskes i rørt vann når Rema ledelsen blåser i basun vedrørende urettferdige åpningstid vedtekter. Kan hende har noen bensinstasjoner og storkiosker blitt for \"gode\" butikker. Ved at kundene har ønsket et større vareutvalg og mere hensiktsmessige butikkinnredninger. Men det vil jo ikke by på uoverkommelige problemer å benytte gitter eller glassdører til å \"stenge inne\" de varer som eventuelt måtte bli forbudt å selge i den påbudte lukketid for butikker. Og gjett hvem som vil bli pekt ut som syndebukk hvis vi nå får en reduksjon i varenummer som kan omsettes som kioskvare. Kundene er blitt betydelig bortskjemt ved god tilgjengelighet på matvarer i mange år allerede.I Tromsø må det være særdeles betenkelig å gjøre \"anfall\" mot bensinstasjon bransjen. Her har vi en ekstra drivstoff avgift på 65 øre pr. liter, kun innen for det sentrale byområdet. Noe som gjør at drivstoffsalget i nabokommunene utenfor avgiftssonen er blitt fordoblet, med tilsvarende reduksjon for byens stasjoner. Altså allerede en formidabel konkurransevridning. Og hva om de nå også må avstå fra å selge en del dagligvarer ? Det kan med rette hevdes at bensinstasjonene i Tromsø har gitt et stort nok offer til kommunens veibygging. Om ikke den samme kommunen nå skal drøfte endring av åpningstid vedtektene til enda større ulempe for nevnte bransje.Med noen få unntak har nærbutikkene i distriktene rundt byen ikke funnet det påkrevet å utvide åpningstidene sine til kl. 20, slik de sentralt beliggende dagligvarebutikkene har gjort. En skulle tro at disse måtte merke åpningstid presset fra kundene sterkere enn f.eks. Rema butikkene. Det finnes som kjent ikke mange storkiosker eller bensinstasjoner på landsbygda.Jeg ser at også Dagligvareforbundet støtter miniprisbransjen. Tråkker ikke de da samtidig på mange \"ømme tær\" blant sine mest trofaste medlemmer ? Men, kanskje Rema-butikkene heretter blir med i Df!!

Ledige stillinger – Dagligvarejobb