Nyheter

Forbrukeren

Publisert

All god markedsføring går ut på å kartlegge kundens behov og ønsker, og levere det produktet som kunden ønsker, eller har behov for. Nå finnes det mange ulike kundegrupper, og disse har forskjellige ønsker om hvordan de vil handle sine kjøttvarer, og hva de vil spise. Allikevel er det noen fellestrekk som gjør at vi kan mene noe om hvordan dagens forbruker ønsker, eller ville ønske, å handle på. Dette gjør at vi kan være forberedt på utviklingen, og endre produktspekteret i riktig retning.

· En større andel husholdninger består av én person, og dette bare øker· Vi har en av verdens største andeler av utearbeidende kvinner, 65%· 68% vet ikke hva de skal ha til middag når de våkner om morgenen, 43% vet ikke hva de skal kjøpe til middag hvis de blir spurt klokken 4 om ettermiddagen· handlelappen brukes ikke lenger, man bruker butikkhyllene som «huskelapp», og handler det man får lyst på, eller husker at man trenger, når man ser varen i hylla· 70% synes at det er ok å lage mat, men 66% av disse vil at det skal gå raskt og være enkelt.· I ukedagene vil kunden ikke bruke mer enn gjennomsnittlig 18 minutter på middagen· Kunnskap om matlaging er generelt nedadgående

Utfordringen Det som er helt klart på bakgrunn av disse momentene er at det finnes mange spennende måter å møte den moderne forbrukerens behov og ønsker på. Kjøttdiskene må være et sted hvor man kan få tips og ideer til både hverdagsmat, hvor kravet til hurtighet er en av suksessfaktorene, og til helgekosen hvor kunden både ønsker å bruke mer tid på maten, og vil prøve nye og spennende retter, samt lage tradisjonelle matretter. Ferskvareavdelingen eller den selvbetjente kjøttdisken må være et sted hvor forbrukeren finner frem til hva han eller hun vil kjøpe, hvilke ingredienser som trenges, og det må være korrekt mengde i pakningen.

Powered by Labrador CMS