Nyheter

Viktig nasjonalrett

LØREN I OSLO: Tidlig på 70-tallet kåret Nitimens lyttere fårikål til Norges nasjonalrett med kjøttkaker på annenplass. Nå er det flest over 50 som er ivrige fårikål-spisere ? men nasjonalretten er viktig for kjøttbransjen og markedet.

Publisert Sist oppdatert

? Det er kjøtt med bein som er fårikål-kjøttet. Hvis det ikke brukes til fårikål eller andre kokte retter, kan det være vanskelig å selge det, sier markedskonsulent Margot Loe på Opplysningskontoret for kjøtt (OFK).

VerdensrekordDerfor satser kontoret mye på å skape en fornyet interesse for nasjonalretten. Opplysningskontoret tok initiativet både til stiftelsen av «Fårikålens Venner» og «Fårikålens Festdag», som arrangeres siste torsdag i september.? At denne dagen er lagt såpass sent, skyldes store sesongvariasjoner, og vi ønsker å få med hele landet i festdragsuget. Mens lammene på Sørvestlandet er klare til slakt i august, kan sesongtoppen i Nord-Norge være i begynnelsen av oktober, forklarer Loe. På festdagen inviterer OFK samarbeidspartnere og yngre forbrukere til etegilde og underholdning. Dessuten skal OFK sammen med Kjøttbransjens Elitelag sette rekord denne dagen med verdens største fårikålgryte.

Utfordring for butikkeneOg selvfølgelig oppfordres handelen til å utnytte dagen og sesongen til å skape interesse for det smakfulle og saftige lammekjøttet. Til å støtte opp om butikkaktiviteten har OFK plakater som henleder kundenes oppmerksomhet på fårikål og de nødvendige ingrediensene. Dessuten er den populære minikokeboken med lammekjøttoppskrifter stadig tilgjengelig for butikkene. Ferskvarefolket i butikkene kan hente mange gode tips i publikasjonen «Kjøtt på beinet».

Forslag til lammedisk? På matprat.no/bransje har vi forslag til opplegg av en lammekjøttdisk med alle stykningsdeler og hvordan det skal presenteres i disken, sier Loe, som forøvrig mener at det som tilbys i butikken bør være mest mulig gryte- og panneklart.Fårikålkampanjen består imidlertid av mer enn venneforening, festdag og trykksaker. Opplysningskontoret har også i flere år hatt et samarbeid med Norges Kokkemesteres Landsforening som bidrar til å spre «det glade budskap» på alle typer spisesteder.? Vi håper å fortsette og gjerne utvide samarbeidet med kokkene kanskje ved å få til kokkebesøk med fårikål-demonstrasjon på skolene, sier Margot Loe.

Mer enn fårikål og stek? Selv om vi har økt interesse for nasjonalretten høyt på prioriteringslisten, vil jeg understreke at lam dreier seg om mer enn fårikål og lammestek, sier markedskonsulent Margot Loe. Hun trekker frem kvernet lammekjøtt, som blant annet benyttes til moussaka, greske kjøttboller og til lammeburgere.I det hele tatt må dagligvarebutikkene vite å utnytte ideer og inspirasjon som nordmenn får på utenlandsferier og -reiser. Her vil fåre- og lammekjøtt stå sentralt fordi det er tillatt i alle kulturer og religioner.? I sesongen bør kjøttdisken inneholde kvernet lammekjøtt, terninger til kjøttgryte, strimlet kjøtt til wok, lammefilet, lammekoteletter, lammeskav og skiver av lår og bog. Forbrukeren krever kort sagt mangfold i kjøttdisken, og butikker som ikke kan tilby dette ,har forsømt seg overfor nye kundegrupper. Selv om hovedsesongen bare varer fra slutten av august og ut oktober, er det til en viss grad mulig å få ferskt lammekjøtt også til andre tider av året, sier Margot Loe.

Powered by Labrador CMS