Nyheter

20 år uten kartell

Når Aass runder 20 år med fatøl i butikken, er det mer enn bare et produktjubileum. Fatølet er nemlig et synlig bevis på at det er 20 år siden bryggeriene begynte å konkurrere.

Publisert Sist oppdatert

Aass Fatøl kom i 1987, som det første norske fatølet i butikkene. Det kommer ikke til å bli noen synlig markering av jubileet, siden det ikke er så lett å få til noen feiring av et alkoholholdig produkt. Men samtidig markerer fatøljubileet en annen merkedag i norsk bryggerihistorie:

- Grunnen til at fatølet kom akkurat i 1987, er at det var da kartellvirksomheten opphørte i bryggerinæringen, sier marketingsjef Jeanne M. Donstad i Aass Bryggeri. - Da gikk vi ut i direkte konkurranse i hverandres distrikter. Vi lanserte fatøl for å styrke oss i den konkurransen.

«PILS» SOM «ØL»

Det var ikke noen global nyskapning da det kom: Inspirasjonen var hentet fra andre land. - Det norske ølmarkedet er veldig rart. Her er det pils som gjelder. I hodene til de bevisstløse blant norske konsumenter, er «pils» og «øl» synonymer. Derfor har pils en såpass stor andel i det norske ølmarkedet, fordi de ikke har noe bevisst forhold til noe annet enn pils, sier hun, og lar seg ikke forundre av at mange også kaller fatølet for pils.

For Aass er fatølet et godt nummer to-produkt, bak pilsen, og mange av de andre bryggeriene har også kommet med sine egne fatøl på flaske eller boks i løpet av de 20 årene med konkurranse.

- Det er så mange andre pilsnervarianter i markedet. Men jeg må si at fatøl virkelig har begynt å ta innpå de siste par årene. Det har litt å gjøre med distribusjon, men nok også litt med folks smakspreferanser. Folk liker mindre og mindre bittersmaker. Fatøl er et svar hvis pils blir for bittert, sier Donstad.

LØFTET ANSIKTET

20-åringen fikk en skikkelig ansiktsløftning på boksene sine i fjor sommer. Det har ført til en volumøkning på jevnt over 25 prosent hver måned, og på det beste har økningen vært oppe i 30 prosent.

- Jeg regner med at designendringen har vært en viktig bidragsyter til økningen. Det drypper på pils og classic, også, men den er også med på å dra fatøl opp, konstaterer hun.

Med andre ord: Utviklingen er hyggelig for jubilanten, og bryggerihverdagen er noe helt annen enn den dagen Aass Fatøl kom. - Det ble en helt ny hverdag for bryggeribransjen, sier Jeanne M. Donstad.

Powered by Labrador CMS