Nyheter

Nye Rimi nest best i test

BUTIKKTESTEN: Rimi har skiftet profil på flere butikker, og butikktesterne har vurdert én av dem. Det gikk svært bra. Den får nest beste score på rankingen, og ingen lavprisbutikker har så langt oppnådd høyere poengsum enn Rimi Finstadjordet på Lørenskog.

Publisert Sist oppdatert

Handelsbladet FKs butikktestere var svært spente på å se den nye Rimiprofilen, og ikke minst hvordan den fungerer for kundene. Rimi Finstadjordet på Lørenskog fikk muligheten til å overbevise dem.

Fasade/inngang

Butikken ligger i et eget bygg som den blant annet deler med en dyrebutikk og frisør. Bygget er preget av Rimilogo og -farger, og den er meget godt synlig fra veien. Åpningstidene kommer ikke like tydelig frem på avstand, noe de kanskje burde gjort ettersom butikken har åpent helt til 23.00 på hverdager. Til gjengjeld har de satt et bukkeskilt med åpningstider i veiskillet bortenfor butikken.

Utenfor butikken er det gode parkeringsmuligheter, og det er gratis.

Inngangspartiet er meget ryddig og tiltalende, med stor åpning og tak over inngangen. Inngangspartiet var for anledningen pyntet med ballonger og det ble tilbudt familiefotografering.

Panteautomaten står like foran inngangen, slik at det er enkelt for kunden å bli kvitt panten før hun går inn. Her var det også rent og pent.

Det var bra med handlekurver og -vogner ved inngangen, men dessverre hadde et par av håndtakene på kurvene allerede brukket av. Ikke noe stort problem for kunden, ettersom det var nok andre kurver å ta av.

Sortiment/varepresentasjon

Butikken har bra størrelse og et velfylt sortiment. Her var det tydelig at det nylig hadde vært nyåpning, for sjelden ser vi så velfylte og striglede hyller. Her var det varetrykk i alle hyller, og meget ryddig. En del vogner med påfyllingsprodukter sto rundt omkring, men ikke mer enn man må forvente når man fyller opp hyllene. Kanskje man ikke skulle tatt ut så mange samtidig, ettersom ikke alle ble jobbet med, men det kommer naturligvis an på lagerplassen bak i butikken, og den vet vi - og kundene - ingenting om.

Frukt- og grønttorget midt i butikken var meget velfylt og innbydende. Her bugnet det av frisk frukt og sterke farger.

Kjøleskapene hadde fått glassdører, og ettersom disse sannsynligvis er helt nye, var de også speilblanke. De fikk produktene på innsiden til å stå bra frem. Det samme gjelder glasslukene over frysediskene. Delikat og pent, og sikkert energisparende, også.

Butikken som medium

Ettersom denne butikken har et egnet lokale til å ha butikk i, blir også butikken oversiktlig og fin.

Med frukt- og grønttorget plassert midt i butikken, får man også en stor åpning som gjør at kunden enkelt kan orientere seg i alle retninger i butikken. Flere kategorier er markert med stilfulle skilt langs veggene, og endene av alle hyllereolene har kategoriskilt som indikerer hva som finnes der.

Det nye Rimi-konseptet hadde innført et par enkle, men smarte løsninger. Det var blant annet laget små braketter som kunne festes de fleste stedene inne i kjølerne og på hyllene. På disse brakettene kan man da enkelt henge små plakater, slik at de kommer sammen med de ulike produktene.

Flere steder ble disse benyttet til middagstips. For eksempel hang det et slikt skilt ved kjøttdeigen, hvor butikken med enkle bilder og forklaringer foreslo tilbehør til kjøttdeigen for å få et helt måltid. Slike forslag hang flere steder ved andre produkter, og gir kunden fine innspill og idéer når hun handler. God idé!

Andre steder var brakettene brukt til å henge opp egne nyhetsplakater. Disse markerte for nye produkter, eller produkter som var kommet med ny smak. Alle skiltene var i samme design, og ble dermed ikke et forstyrrende element blant varene.

Prisingen var gjort med svarte prisplakater, mens annonserte varer var markert med røde prisplakater, og de skilte seg derfor bra ut.

Endetorgene var også benyttet til å vise annonserte varer.

I tillegg hadde butikken gjort andre enkle løsninger for å skape mersalg, som for eksempel ved å sette to brett med hel pepper på frysedisken sammen med fårikålkjøttet.

Hygiene

Ettersom butikken er såpass ny, fremstår den også meget ren og innbydende. Stikkordene er mye nytt utstyr og store rene flater.

Belysningen i butikken var meget god. Bra belysning over det hele, og ekstra belysning over alle torgløsninger og en del hyller.

Rent og pent rundt frukt- og grønttorgene og panteautomaten.

Personell

Det var mange på jobb da vi var til stede, så det var svært enkelt å få tak i hjelp når man trengte det. Alle var korrekt antrukket i helt nye uniformer, og de var blide og tydelig stolte av sin nye butikk.

Kasse/utgangsparti

Kasseområdet besto av flere kasser, som kan ta unna bra med trykk av kunder. Da vi var tilstede, var bare én kasse åpen, men det var nok til å ta unna de kundene som var tilstede på dette tidspunktet.

Det var meget ryddig og pent også i kasseområdet.

,-De fleste bildene i denne artikkelen, er tatt da Handelsbladet var på besøk etter at testen var utført.

K

KONKLUSJON

o Rimis nye drakt fungerer utmerket.Vi henger oss ikke mye opp i det designmessige med logo og den slags, men merker oss at butikken er innbydende og inspirerende å handle i for kundene. o Vi mener Rimi helt klart er løftet opp et hakk, og at konseptet byr på mer enn tideligere. o Dersom Rimi Finstadjordet klarer å holde butikken like pen og inspirerende etter måneder med mye bruk, har det noe virkelig bra på gang.

Powered by Labrador CMS