Nyheter

Tilbake til normalen Forbru

TILGITT: Forbrukerne kjøper spekemat som før. Salget av morrpølse og svartpølse er tilbake på 2006-nivå, etter et år med kraftig minus som følge av E. coli-utbruddet. Samtidig har Gilde hentet tilbake markedsandeler.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerne har kort hukommelse og stor vilje til å tilgi. Det viser seg nok en gang i de siste Nielsen-tallene for spekematsalget.

Tallene stammer fra de 52 ukene frem til 3. februar. I 2006-07 dalte salget av morrpølse og svartpølse med henholdsvis 23,3 og 21,5 prosent etter at det ble funnet E.coli i Gilde-produkter. Det siste året har salget økt igjen. Morrpølse-salget ligger like oppunder tallet fra 2005-06, mens svartpølsetallet til og med ligger ni prosent foran målt i kroner.

Både Knut Gartland i ACNielsen og Nina Sundqvist i Nortura er enige om at det er snakk om en stabilisering. - Salget begynner å stabilisere seg sånn som det var, sier Sundquist.

Også i kampen om de totale spekemat-andelene slår Gilde kraftig tilbake. Det siste året har kjøttsamvirket økt markedsandelen med nesten fire prosentpoeng, og er oppe i 21,4 prosent. Det er ikke langt bak markedsleder Grilstad, som falt til 23,6 prosent det siste året.

Ramsalt salg

Alt i alt er spekematsalget i norske dagligvarebutikker oppe i nesten 1,8 milliarder kroner. Det er en kvart milliard i vekst det siste året. Det gjør godt for leverandørene i en varegruppe der året før var heller trist. E. colien ga nemlig ikke bare de berørte produktene en knekk i salget: Totalt gikk spekematsalget nemlig tre prosent tilbake i verdi og seks prosent i volum i 2006-07.

Storparten av omsetningen - godt over en milliard - utgjøres av salami og spekeskinke. De to store spekeproduktene har økt pent det siste året. Men de hyggeligste salgstallene kommer fra mindre og til dels nisjepregede produkter.

Ølpølse? Ja takk!

Ølsnacks, for eksempel. Kundene dine har virkelig oppdaget at de kan velge annet salt enn bare potetchips og peanøtter til ølet sitt. Salget av ølpølse ble langt mer enn doblet i .or. Likevel er ølsnacks det minste av segmentene innenfor spekemat, med en omsetning på bare 12 millioner kroner.

Sort spekepølse, pepperoni, morrpølse/spekemorr og undergruppen «annen spekepølse» øker alle med mellom 25 og 40 prosent, mens fenalår og fårepølse øker mindre enn gjennomsnittet i varegruppen.

Blant de største leverandørene er det Taga Foods som tar markedsandeler ved siden av Gilde, mens Stranda og altså Grilstad må tåle en nedgang.

Powered by Labrador CMS