Var for ambisiøse
– Selskapet har slitt med kostnader som har vært tilpasset et langt større selskap med mange flere butikker, sier daglig leder Hans-Olaf Teppen i Regnbuen Drift, selskapet som eier rettighetene til Easy 24-konseptet.
– Hvorfor er det blitt slik?
– Det skyldes at man har hatt for ambisiøse vekstplaner og bygget opp et apparat for å håndtere et større antall butikker, men så er butikkene uteblitt uten at kostnadene er redusert, sier Teppen til Handelsbladet FK.
Hverken han eller hovedaksjonær Tom Høidalen ser noen grunn til å underslå at selskapet har vært gjennom en krevende økonomisk periode. I disse dager foretas en rekke grep for å bedre økonomien i Regnbuen Drift, der det viktigste enkeltgrepet er å få butikkene over på franchiseavtaler.
– Det var jo egentlig aldri meningen at vi skulle eie butikkene selv, men å få dem over på franchise. Det blir altfor kostbart og komplisert for en liten organsisasjon å ha egne butikker. Butikken i Elverum er for lengst på franchise, den på Gjelleråsen har vi akkurat skrevet franchiseavtale på nå, og den neste blir butikken her på Langhus, forteller Tom Høidalen.
– Hvilke planer har dere fremover?
– Vi skal etablere én ny butikk i løpet av høsten 2010.
– Det er ikke akkurat samme ekspansjonstakt som tidligere?
– Nei. Vi har lært. Det er fort gjort å bli fartsblind når man vil mye og ser store muligheter. Nå skal etableringstakten foregå i et helt annet tempo, sier Høidalen.
Les hele saken i ukens papirutgave