Dobbelt så hårete som Kiwi

Publisert: 20. mars 2009 kl 00.00
Oppdatert: 11. desember 2014 kl 07.58

Sist uke presenterte Bunnpris-kjeden den nye vekststrategien sin. Målene Lykke-familien har satt seg er så hårete at selv Per-Erik Burud - de hårete måls far - fremstår som tynnhåret til sammenligning.

For de uinvidde: Innen 2015 skal Bunnpris være landsdekkende med 400 butikker og ha en samlet omsetning på 15 milliarder kroner. Det betyr 200 nye butikker og en vekst på 10 milliarder kroner.

Det store spørsmålet er om målene Bunnpris har satt seg er oppnåelige. Det tror vi ikke de er, selv om seks år er lenge i dagligvaresammenheng. Dagligvaremarkedet vokser sikkert med mye mer enn 10 milliarder i løpet av denne perioden (det vokste jo med netto 9,4 milliarder bare i fjor), men skal kjeden tredoble omsetningen sin til 2015, vil den nok uansett måtte ta grovt for seg av andres markedsandeler. Hvem skal i så fall blø på Bunnpris` bekostning?

Noen vil kanskje være fristet til å si Ica, men det er lite trolig. Vel har kjeden blitt mindre de siste årene, men det er en bevisst strategi for å kvitte seg med overskuddsflesk. Nå skal det bygges opp igjen, og selv om kjeden sliter, så er problemet heller dårlig inntjening enn mangel på kunder og omsetning.

Ica kan likevel være svaret på Bunnpris-strategien. Lykke-familien har allerede sagt fra om at de vil bli kontaktet dersom Ica bestemmer seg for å selge seg ut av Norge. Det ville i så fall være tidenes gavepakke til Bunnpris-eierne. Med en del justeringer på grossistsiden, er det til og med mulig at Konkurransetilsynet ville gitt sitt samtykke.

 

Ledige stillinger – Dagligvarejobb