Nyheter

Fristes av fryst fisk

Fryst fisk er i vekst i dagligvaren. Det siste året har verdien økt med 7,7 prosent til over 1,3 milliarder kroner, viser ferske Nielsen-tall.

Publisert Sist oppdatert

Salget av fryst fisk i dagligvarehandelen har økt med over 95 millioner kroner det siste året. Ifølge Nielsen-tallene står fiskefileter for det meste av veksten, med en økning på hele 91,5 millioner. Markedssjef Kjersti Løken hos markedsleder Findus kjenner seg igjen i tallene.

– Fiskefilet av både rød og hvit fisk har stor økning både i totalmarkedet og hos oss i Findus. Årsaken er sammensatt, men det beror nok mye på at det har foregått en kraftig produktutvikling innenfor dette segmentet. Kort fortalt har det gått fra hel fisk til skinn- og benfrie ferdige serveringsstykker, fiks ferdig til å kokes eller stekes, sier Løken.

– Kategorien har økt nesten dobbelt så mye i verdi som i volum?

– Markedet tilbyr i økende grad mer bearbeidede produkter, altså produkter med høyere verdi. I tillegg har råvareprisene på laks steget kraftig det siste året. Dette har selvsagt konsekvenser for utsalgspris. Laks er det største delsegmentet innenfor dypfryst fisk, og har også størst vekst. Den har dermed stor innvirkning på verdiutviklingen i hele kategorien.

– Rema 1000 vokser mest i kategorien, merker dere konkurransen?

– Rema har introdusert mange nye produkter under merket Gode Hav, og de har doblet omsetningen sin. Til tross for dette har også Findus svært god vekst i Rema, og øker med henholdsvis 13 prosent i verdi og 8 prosent i volum, presiserer Løken

– Runder dere 900 millioner på dypfryst fisk i 2010?

– Ja, det er jeg ganske overbevist om. Det er bra fart både i totalmarkedet og i Findus, så å runde 900 millioner neste år bør absolutt være en oppnåelig målsetting, sier Kjersti Løken til Handelsbladet FK.

Ifølge Nielsen-tallene er det bare Hallvard Lerøy AS av de fem største leverandørene som har avgitt markedsandeler det siste året, med en nedgang på 2,2 prosentpoeng. Rema 1000 Norge vokser mest, med merket Gode Hav har lavpriskjempen sikret seg nye 2,9 prosentpoeng av kategorien dypfryst fisk, og har nå en andel på 5,2 prosent. Markedsleder Findus har 62,1 prosent (+ 0,4), mens Coop har 5,8 prosent (+ 1,2) og Norgesgruppen 7,9 prosent (+ 0,1) av markedet.

Les hele saken i ukens papirutgave

Powered by Labrador CMS