Nyheter

God vekst for fisk

Fisk spises oftere til andre måltider enn middag. Men vekstvinneren er en typisk middagsfisk: Fersk laksefilet utgjør en større andel av fisk- og skalldyrsmarkedet, viser en fersk rapport fra Flesland Markedsinformasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Det ble kjøpt inn fisk og skalldyr i dagligvaremarkedet for 4,7 milliarder kroner det siste året og økningen var på cirka 4 prosent i verdi, viser tall fra den siste Fisk- og Skalldyrrapporten fra Flesland Markedsinformasjoner.

Laks i topp

Laks øker sterkt i popularitet. Ferskpakket laksfilet har en solid økning på 9 prosent i volum og hele 16 prosent i innkjøpsverdi i dagligvaren det siste året.

– Økningen av fersk laksefilet har gått noe utover fryst vare, men laks har totalt sett god økning. Fryst rød fisk øker med 5 prosent i verdi. Av de fryste variantene er det særlig ørret som står for veksten. Dette er skyldes nok blant annet bedre distribusjon og bedre regulær tilgjengelighet for ørret også i de mindre butikkene, sier Sissel Flesland i Flesland Markedsinformasjoner.

– Kan du si i hvilken grad har Salma bidratt til veksten av ferskpakket laksefilet?

– Jeg kan ikke gå konkret på det enkelte produktet, men det er opplagt viktig at det også eksisterer merkevarer i dette markedet, og Salma bidrar sterkt til det, sier Flesland til Handelsbladet FK.

Fiskepålegg øker

Fisk som brukes til pålegg eller andre måltider enn middag har solid vekst. Røket laks og gravet/marinert laks har en volumvekst på 24 prosent. Innlagt sild og annen «påleggsfisk» som makrell og annet hermetisert fiskepålegg, har også god vekst. Ifølge Flesland kan det nesten se ut som at kundene kompenserer manglende fiskeinntak til middag med noe mer fisk til andre måltider.

– Fiskepålegg er også smaksintensiv mat. Gjennom flere år har det vært en forbrukertilbøyelighet som heller mot smakssterke matvarer generelt. Møte med andre kulturer ute og hjemme kan være en av årsakene til dette, mener Sissel Flesland.

Fisk eller kjøtt

– Når det gjelder den fryste hvite fisken er det faktisk god vekst i storhusholdningsmarkedet. Det er på dagligvaresiden at kundene i økende grad velger den røde fisken fremfor den hvite. Konkurransen om hva som skal havne på matbordet står først og fremst mellom fisk og kjøtt, og ikke mellom rød og hvit fisk eller om fisken er fryst, fersk eller saltet sier Flesland.

Også mer foredlet fisk øker, viser rapporten, og det gjelder fremfor alt produkter som både er panert og fylt. Likevel, tradisjonell panert fisk uten fyll/topping har også vekst.

Sesong og ikke sesong

Hvit fisk i fersk og fryst utgave har tapt noe volum det siste året. Av de ferske kategoriene holder torsken stand med pen økning. Det er sei, sild, kveite og makrell som går litt tilbake.

– I konkurranse med rød fisk, som er blitt et sesonguavhengig industriprodukt, har ferske fiskeslag som ikke er en fast del av sortimentet året igjennom store utfordringer med å bli til middagsmat eller andre måltider i norske hjem og storhusholdninger, fastslår Flesland.

Fisk- og skalldyrrapporten er den eneste rapporten som beskriver totalmarkedet for fisk og skalldyr i Norge både for storhusholdningsmarkedet og for dagligvaremarkedet. Nytt av året er at rapporten også innholder prognoser for innværende år.

Powered by Labrador CMS