Nyheter

Hvem vinner finanskrisen?

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Til alle som har håpet eller trodd at finanskrisen var et kort blaff: Den er ikke over ennå, den er faktisk i ferd med å bli enda verre. For gode intensjoner og redningspakker til tross, så stiger arbeidsledigheten og stadig flere bedrifter må vurdere oppsigelser og permitteringer.

I dagligvarebransjen spør man seg om hvilke følger krisen kan få for salget. Det foreløpige svaret spriker i flere retninger. Lavpriskjedene regner med å få flere kunder dersom flere får dårlig råd (Rema har hatt kjempeøkning hittil i år), og får støtte i ferske undersøkelser.

Supermarkedskjedene tror imidlertid at folk kutter ned på restaurantbesøk (hvilket allerede er skjedd) og heller «trader» oppover i dagligvarehyllene.

Mye tyder på at begge svarene er like riktige. Og hvis situasjonen holder seg slik, vil Rema 1000, Kiwi, Meny, Ultra, Mega og - ja, vi våger påstanden - Ica Maxi og Ica Supermarked være vinnerne.

Men blir situasjonen mye verre enn den er i dag, med langt høyere ledighet, vil det nok være lavpriskjedene som på sikt trekker det lengste strået.

Slik sett kan det være at Rema 1000 og Kiwi - bevisst eller ubevisst - har valgt helt rett tidspunkt for å satse på store butikker. Som du tidligere har lest i Handelsbladet FK, satser begge kjedene på å bygge en rekke stor-butikker. Prisene skal være som før, men vareutbudet bedre.

Dette burde være midt i blinken for kunder med begrenset budsjett, men som fortsatt ønsker seg valgmuligheter. Det ligger med andre ord an til fortsatt vekst i lavprismarkedet for dem som kjenner sin besøkstid.

Jokeren er Rimi. «Ringvirkningene av finanskrisen og det som skjer i samfunnet nå, merkes også i dagligvarebutikkene», heter det fra Ica sentralt, som bruker finanskrisen som begrunnelse for å si opp tre deltidsansatte ved Rimi-butikken på Sand. Det høres defensivt ut, men det kan godt være at kjeden har rett. For hvis Rimi skal komme ut på topp, finanskrise eller ei, tror vi alle butikkene må over i det nye konseptet snarest, og den må klare å posisjonere seg som en rimelig lavpriskjede.

Powered by Labrador CMS