Nyheter

Juicemarked til to milliarder

Kjempevekst: Juice- og nektarsalget har skutt rett i været. Det siste året har salget fra dagligvarehandelen økt med hele 17,2 prosent, og passerte for første gang to milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av de siste 52 ukene har salget av juice og nektar økt med hele 316 millioner kroner, fra 1,84 milliarder kroner til 2,16 milliarder. Det er en økning på sterke 17,2 prosent. Til sammenligning er volumøkningen bare på 3,6 prosent, viser de siste Nielsen-tallene.

Lite til høy pris

Forklaringen er først og fremst en sterk vekst i salget av juice, smoothier og ulike fruktdrikker på småflasker, i tillegg til en generell prisøkning, mener Anne-Marie Ulven, som er kategoriansvarlig for juice i Tine-selskapet Fellesjuice, og hun får støtte av Nielsen-tallene. De viser at fruktdrikker har hatt en økning på formidable 83,4 prosent, fra 153 til 281 millioner kroner.

- Det er bare å se på lanseringene det siste året, med små flasker til høy pris, sier Ulven til Handelsbladet FK.

Også juicesalget har økt, med 196 millioner kroner til totalt 1,73 milliarder.

Små svingninger

Fellesjuice er den største aktøren i kategorien, med en markedsandel på 37,1 prosent, etterfulgt av Norgesgruppen (Eldorado) som har 11,8 prosent av juice- og nektarmarkedet.

- Fellesjuice har tapt 2,1 prosent av markedet det siste året?

- Ja, det går opp og ned, men dette er bare naturlige svingninger, forsikrer Ulven.

Tine-selskapet er ikke den eneste merkeleverandøren som går litt tilbake, også Stabburet (Nora) har tilbakegang, med 0,9 prosentpoeng, mens Norgesgruppen og Nen produkter går litt frem.

Det største enkeltmerket i kategorien er Sunniva, som i perioden har tapt 4,3 prosentpoeng. Men markedsandelen ligger fortsatt på sterke 33,2 prosent.

Nektar-fall

Kraftig kategorivekst til tross, er det ett segment som ikke henger med i utviklingen; nektar, som er et typisk eplebasert produkt, har hatt en nedgang i salget på 6,5 prosent. Eplemost, derimot, har hatt en salgsvekst på 3,4 prosent. Sistnevnte er i en litt spesiell situasjon i denne sammenheng, ettersom den stort sett selges i 0,33 liters flasker i brushylla. Dermed konkurrerer den i større grad med brus og vann, enn med juice, nektar og smoothier - hvor den kategorimessig hører hjemme. Nettopp dette kan være et fortrinn for eplemosten, som dermed fremstår som et sunt og naturlig alternativ til sukker og fargestoffer i brushylla.

Powered by Labrador CMS