Lovende L’Oréal-vekst

Publisert: 24. april 2009 kl 00.00
Oppdatert: 11. desember 2014 kl 07.58

 

De fleste varekategoriene Handelsbladet FK har sett på siden nyttår viser moderat volumvekst og til dels sterk prisvekst. For hudpleiekategorien stiller det seg ganske annerledes. Volumøkningen er på ubetydelige 0,6 prosent, mens verdien faktisk er gått ned 0,4 prosent det siste året. Hva skjer? Er det finanskrisen som har satt vekststopp for kremer og lotions?

– I strammere økonomiske tider er det nok andre ting enn hudpleie forbrukere kniper inn på. Vi ser heller at de kanskje i enda større grad tar sitt produktvalg i massemarkedskanalene. Derfor er det også viktig å tilby bredden i sortimentet også i disse kanalene, sier markedsansvarlig Yvonne Høgetveit i L`Oréal til Handelsbladet FK.

Hun kan ikke på stående fot gi svar på hvorfor markedet har falt i verdi, men konstaterer at L`Oréal fortsetter å vokse. Det siste året har selskapet økt markedsandelene sine med 4,2 prosentpoeng. Når hvert prosentpoeng har millionverdi, er det hyggelige tall å føre i regnskapsbøkene.

Som du tidligere har lest i Handelsbladet FK, er Norge et sterkt marked for det børsnoterte franske kosmetikkonsernet. I løpet av kort tid sprenger den norske delen av L`Oréal milliardgrensen, trolig i løpet av 2009.

– Nøkkelen til vår suksess i denne kategorien er kontinuerlig innovasjon med utgangspunkt i forbrukers behov, og et godt samarbeid med handelen. Forbrukerne begynner tidligere med å pleie huden sin og vil se bra ut lenge, så innenfor både produktspekteret fra L`Oréal og Garnier finner forbrukere målrettede produkter tilpasset de ulike fasene av hudens utvikling, hevder Høgetveit.

– Vår portefølje inneholder også en god mix av produkter som har hatt evnen til å fornye seg over tid og fortsatt er markedsledere, som Revitalift-serien mot rynker, og nykommere som har truffet godt, eksempelvis Derma Genesis-serien for en litt yngre målgruppe. Vi glemmer heller ikke gutta: Men Expert-serien har etablert seg svært godt i et krevende marked, sier Yvonne Høgetveit.

Ifølge Nielsen-tallene er L`Oréal-merket Dermo Expertise en av siste års vinnere i hudpleiehylla, med en verdiøkning på 2,5 prosentpoeng til 18 prosent markedsandel. Men den får hard konkurranse fra konkurrent  og markedsleder Vaseline Intensive Care, som økte med 2,6 prosentpoeng til 23 prosent av markedet.

Tredje største hudpleiemerke i dagligvaren er Nivea Visage; det har tapt i markedet og nå er nede i 11,2 prosent.

 

 

Ledige stillinger – Dagligvarejobb