Mer hvitt på brødskiva

Publisert: 7. oktober 2009 kl 00.00
Oppdatert: 11. desember 2014 kl 07.58

Salget av ferskt kjøttpålegg har hatt en hyggelig vekst det siste året, med en økning på 3,9 prosent. Kokt skinke er størst påleggshylla, med et salg på hele 1,04 milliarder kroner. Deretter følger servelat, med 226 millioner, en økning på 4,8 prosent.

Men ingen er i nærheten av samme vekstrate som hvitt kjøttpålegg. De siste 52 ukene har nemlig skiver av fjærkre hatt en økning på 23 prosent, eller 35 millioner kroner. Det betyr et dagligvaresalg på 188 millioner kroner, viser ferske Nielsen-tall.

– Vi nærmer oss et årsforbruk på 20 kg hvitt kjøtt per nordmann, og pålegget øker jo proporsjonalt med kapitaforbruket. Jeg tror ikke vi når taket før vi er på EU-nivå, det vil si 22-24 kg per hode, sier direktør Åse Kringlebotn i Opplysningskontoret for hvitt kjøtt til Handelsbladet FK.

Les hele saken i ukens

papirutgave av Handelsbladet FK

Ledige stillinger – Dagligvarejobb