Nyheter

Mer luksus i matskålen

Dyreeiere snur ikke på skillingen når de handler mat til kjæledeggene sine. Tvert i mot tyder mye på at betalingsviljen bare stiger.

Publisert Sist oppdatert

Det er et markant skille på volum- og prisvekst i dyrematkategorien. Mens salgsvolumet har økt med fattige 1,7 prosent, har verdiveksten økt med hele 9,1 prosent, viser Nielsen-tallene for de siste 52 ukene. Og det handler ikke bare om prisvekst, men snarere om at dyreeierne aktivt velger dyrere varianter av hunde- og kattemat.

Betalingsvillige

- Det er en klar trend at det selges mer av nisjevariantene; folk kjøper mindre forpakninger til en høyere kilopris, sier Fredrik Engen som er kategoriansvarlig for dyremat i Unil.

- Gourmetvarianter?

- Ja, det kan du godt si. Nå kaller vi ikke denne typen produkter for premium, men de kunne godt ha vært det. Folk er glade i dyrene sine, og de er villige til å betale mye for maten deres, slår Engen fast.

I fjor brukte kundene dine faktisk hele 777, 8 millioner kroner på dyremat, nesten 65 millioner mer enn året før. - Når vi ser på antall hyller, så får dyrematen ganske god plass, så det er en interessant kategori, sier Fredrik Engen.

Sterk posisjon

Unil står bak Norgesgruppens egne merkevarer og har en sterk posisjon i dyremathyllen med Smart og First Price, selv om det har vært en liten tilbakegang det siste året. Verdiandelen ligger på 8,7 prosent, mot 9 prosent året før, viser de siste Nielsen-tallene. Med forbehold om at han ikke har sett tallunderlaget selv, kommenterer Engen nedgangen slik: - Jeg er ganske sikker på at vi ikke har gått tilbake i salgsvolum, for salget har vært stabilt, men at vi bare har tapt målt i verdi.

- Hva tror du om utviklingen fremover?

- På de variantene vi har på plass, vil nok salget holde seg oppe. Samtidig ser vi på små forpakninger til høyere pris. Når det er det slik trenden er, må vi vurdere å gjøre det samme, sier Engen til Handelsbladet FK.

To dominerer

Kategorien domineres av to store aktører, Mars og Nestlé. Med kjente merker som Pedigree Pal, Whiskas, Frolic, Cesar, Sheeba, Kitekat og Perfect Fit, har Mars skaffet seg en markedsandel på 48,9 prosent, som er en økning på 2,4 prosentpoeng fra året før. Nestlé har gått nesten like mye tilbake, men har likevel en andel på sterke 28,9 prosent av markedet. Hovedmerket, Friskies hunde- og kattemat, har alene en markedsandel på 21,2 prosent.

De neste på leverandørenes topp 5-liste er Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. Av disse er det bare Norgesgruppen har et produkt blant de fem største merkene på dagligvaremarkedet: Smart.

- First Price er en god del større målt i volum, men Smart klarer seg svært bra i det midtre prissjiktet. Da vi lanserte First Price fryktet vi at det ville spise av Smart, men det har ikke skjedd, sier Fredrik Engen i Unil.

Powered by Labrador CMS