Nyheter

Merker finanskrisen

– Mat skal dem ha, men vi opplever en finanskrise i vår næring, også, forsikrer Håkon Mageli, direktør i Orkla Brands og styreleder i NHO Mat og drikke.

Publisert Sist oppdatert

– Finanskrisen slår inn i matbransjen, og det skal vi ta på alvor. Vi tror myndighetene har gjort mye bra, og vi støtter det de har gjort i forhold til krisepakkene. Men avgifter er et problem. Da vi gikk inn i finanskrisen med full kraft, fikk drikkevareprodusentene en avgiftsøkning på 62 prosent. Det er dramatisk når man på fem ukers varsel får en regning på 600 millioner kroner, sa Orkla-direktør Håkon Mageli i en paneldebatt på NHO Mat og drikkes temadag i går.

– Det er en minus-støttepakke. Vi har ikke tenkt å takke for den; den er snarere et bidrag til krisen, supplerte adm. direktør Leif Atle Viken i Coca-Cola Drikker, som må ta 320 millioner av regningen.

Håkon Mageli er svært spent på utfallet av årets jordbruksoppgjør, og advarte på det sterkeste mot å øke målprisene.

– Vi ser for oss et knallhardt oppgjør. Men hva nå enn som blir utfallet, så ikke sett opp målprisene. Råvareprisene har aldri vært høyere i Norge enn de er nå. Samtidig har prisene internasjonalt gått i berg- og dalbane, og prisforskjellene mellom Norge og utlandet er enorme, sa Mageli henvendt til landbruks- og matminister Lars Peder Brekk, og fortsatte: – Jeg er spent på om vi kan få en Sp-landbruksminsiter som med en slik regjering likevel vil sette spor etter seg, Lars Peder Brekk?

– Jeg setter ikke noen glassklokke over norsk landbruk, repliserte Brekk.

Powered by Labrador CMS