Nonfood for 30 milliarder

Publisert: 28. oktober 2009 kl 00.00
Oppdatert: 11. desember 2014 kl 07.58

– Dagligvarebutikker har i alle år solgt andre varer enn mat- og drikkevarer. Det er betydelige forskjeller butikkene imellom. Mens noen kan ha en andel mat og drikke på opp mot 90 prosent, kan andre være nede i nærmere 50 prosent. Selv om den enkelte butikk og kjede i dag vet mye om sammensetningen av varekategorier, finnes det lite tilgjengelige tallmateriale om bransjemixen i dagligvarehandelen. Dagligvarekartet 2010 inneholder for første gang informasjon om dette forholdet, sier Andhøy.

– Med bakgrunn i en undersøkelse fra SSB har Andhøy/Institutt for Bransjeanalyser beregnet bransjeblandingen for dagligvarekanalene. Til sammen ble det omsatt varer der for 157 milliarder kroner i 2008. Vel 19 prosent, eller nærmere 30 milliarder kroner, var nonfood som for eksempel byggevarer, sportsartikler og elektrovarer. Det er et betydelig beløp, sier Arild Andhøy, som håper at kjedene er positive til å bidra til å holde denne statistikken levende og mer presis enn de beregningene som er gjort denne gang.

Les mer i ukens papirutgave av Handelsbladet FK

Ledige stillinger – Dagligvarejobb