Oppvaskmidler opp 16,5 prosent

Publisert: 30. april 2009 kl 00.00
Oppdatert: 11. desember 2014 kl 07.58

Folk vasker ikke opp så veldig mye oftere enn før. Til gjengjeld legger de stadig mer penger i kampen mot fettflekker og matrester på bestikk og tallerkener. Mens salget målt i volum økte med 3,5 prosent det siste året, har verdiveksten vært på formidable 16,5 prosent. Dagligvaresalget har dermed for første gang passert en halv milliard kroner over en 12-månedersperiode, med 503,4 milliarder kroner.

Et pulver-land

- Nei, det er ikke råvareprisene som driver prisene opp, forsikrer Petter Brinchmann i Bonaventura Sales. Selskapet er nest størst i kategorien med merket Finish, og har en markedsandel (målt i verdi) på 8,7 prosent av salget i norsk dagligvarehandel.

 - Vi har sett at Norge historisk sett har vært underutviklet i forhold til resten av Europa når det gjelder verdi. Derfor har mye av arbeidet vårt dreid seg om å segmentere innenfor kategorien, og satse der verdipotensialet ligger. I Norge har det vært en veldig stor andel pulver, som er den delen av maskinoppvaskmidler med lavest inntjening. Fokus for oss har derfor vært å få forbrukerne til å konvertere til tabletter, og deretter få dem over på premium-produkter, sier Brinchmann til Handelsbladet FK.

Maskinvask av sølvtøy

- Og kundene er villige til å betale mer?

- Ja, så lenge produktene er bedre, og det er de. Det er bedre funksjoner og bedre kvalitet, og man kan vaske mer i maskinen. Med de beste tablettene våre kan de også maskinvaske sølvtøy, det er bare å putte alt inn i maskinen. Vi opplever at de merker at resultatene blir veldig bra, og det man er fornøyd med, det fortsetter man å kjøpe, konstaterer Brinchmann, som trives med utviklingen. - Det er segmentet tabletter som vokser, og vi synes jo det er veldig morsomt med utviklingen til Finish. Derfor har vi satt Finish høyt opp på vår agenda, og vi bruker mye i media på det.

Målt mot markedslederen blir imidlertid Finish ganske liten. Lilleborgs Sun er også i vekst, og har en markedsandel på oppvaskmidler totalt på 50,9 prosent. Sammen med håndoppvaskmiddelet Zalo og Sunlight, gir merkevarene Lilleborg en kategoriandel på svimlende 86,4 prosent. De øvrige aktørene er i alt vesentlig kjedenes egne merker. Her går Norgesgruppen og Icas merker tilbake, mens Coop går marginalt frem.

Lilleborg dominerer

- Historisk har det vært tilnærmet kategorimonopol, og for å komme inn er vi nødt til å overinvestere i markedet i forhold til vår andel av kategorien. Men vi er ved godt mot. På verdensbasis er Finish størst, og det gjør at vi får veldig mye drahjelp fra internasjonale krefter Målet vårt er å få et fotfeste som utfordrer kategorien og bidra til kategoriveksten totalt. Vi har mange ting som tyder på stort vekstpotensial i Norge. En viktig faktor er at vi har samarbeid med alle de ledende maskinprodusentene, som Electrolux, Bosch og Aeg. Når folk kjøper disse maskinene, så står det et merke inni som anbefaler Finish, sier Brinchmann.

- I det siste tallmaterialet jeg så, hadde vi 17 prosent markedsandel på tabletter, samtidig som også Sun vokser. Hele kategorien vokser og vi vokser i andel, altså mer enn markedet. Det må vi jo være fornøyde med, mener Petter Brinchmann.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb