Nyheter

Posteimarked til 655 millioner

Stabburet tar store deler av verdiveksten i posteimarkedet, og kniper markedsandeler fra Gilde og Mills. Det siste året er det solgt postei for 655 millioner kroner i norsk dagligvare.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvaresalget av posteier ligger på stedet hvil. Det siste året har volumveksten vært på ubetydelige 0,6 prosent, viser Nielsen-tallene. Salgsverdien, derimot, har økt med sterke 8,2 prosent. Men det er ikke alle leverandørene som får like stor glede av verdiveksten.

Stabburet på topp

Den suverene postei-vinneren er Stabburet, som det siste året har økt markedsandelen sin fra 32,1 til 36,8 prosent. Økningen går i første rekke på bekostning av de to sterkeste konkurrentene, Gilde og Mills. For et år siden var Gilde nesten like stor som Stabburet, men nå har markedsandelen falt fra 31,6 til 28,9 prosent. Også Mills har gått tilbake. Mens markedsandelen på disse tider i fjor var på 22,3 prosent, er den nå nede i 18,9. Dermed har Stabburet skaffet seg et solid forsprang på hovedkonkurrentene i posteikjølen.

Neste utfordrer på listen er Grilstad, med en andel på beskjedne 4,4 prosent. Likevel, for Grilstad innebærer det en økning på 1,2 prosentpoeng i forhold til hva markedsandelen var for et år siden.

Fersk andelsvinner

- Hvorfor tar Stabburet markedsandeler?

- Det finnes det et ganske enkelt svar på! Vi har lansert Stabburet Fersk leverpostei som går så det suser, samtidig som hermetikkproduktene har holdt stand, forteller markedssjef Guri Berge i Stabburet. Den ferske varianten har høyere kilopris enn den hermetiske klassikeren, og kombinert med godt salg betyr det verdivekst og markedsandeler for leverandøren.

- Vi har jobbet bra med hermetikk parallelt med lanseringen av de nye produktene, så den ferske posteien har spist mye mindre av hermetikken enn fryktet. Og det til tross for at begge de to ferske variantene av har gått inn på topp 10-listen over de mest solgte i kategorien. I stedet har vi tatt andeler fra konkurrentene, fastslår Berge.

Bare Gilde

- Hvorfor har de ferske variantene slått så godt an?

- Det er flere grunner til det. Vi har jo stilt oss selv spørsmålet om vi treffer de samme kundene som konkurrentene; vår leverpostei har tradisjonelt vært «leverposteien for barn», og vi ser da også at barna liker vår postei veldig godt. Samtidig skjer det endringer i befolkningen, folk er eldre når de får barn nå, og de som er litt eldre er mer opptatt av at det skal være ferskt. Dermed blir våre ferske varianter et alternativ som faller i smak både hos voksne og barn, sier Berge.

Mer verdivekst

- Salgsvolumet på postei er stabilt men verdien øker; er det slik det blir fremover?

- Vi har tradisjonelt hatt større andeler i volum enn i verdi, men nå begynner de to å nærme seg hverandre. Jeg antar at vi kommer til å vokse mer i verdi enn volum fremover, men begge deler er viktige for oss. Vi er ikke fornøyde med et stillestående marked, og har ambisjoner om volumvekst, også.

- Kommer det nye ferske varianter?

- Det kommer mer, vi jobber jo hele tiden med nye produkter, sier Guri Berge hemmelighetsfullt.

Powered by Labrador CMS