Nyheter

Smash tar andeler

Søte tall: Økt helsefokus til tross: Kundene dine putter stadig mer sjokolade i handlekurven. Det siste året kjøpte de sjokolade for 3,7 milliarder kroner, og svært ofte var merket Smash.

Publisert Sist oppdatert

Selv om stadig mer av dagligvaretilbudet synes å handle om sukkerfrie hyller og omega 3-produkter, vet kundene dine fortsatt utmerket godt hvor søtsakene står.

Aller helst kjøper de sjokoladeplater, -poser og -bars; sjokoladeposesalget har økt med hele 16,9 prosent de siste 52 ukene. I samme periode økte det totale sjokoladesalget med 315 millioner kroner, en verdiøkning på 9,2 prosent, til 3,74 milliarder kroner. Det skal imidlertid understrekes at forbruket ikke steg riktig like mye, for salgsøkningen var på mer beskjedne 3 prosent, viser Nielsen-tallene.

Økte råvarepriser

- Hvorfor har salget har økt så mye mer i verdi enn i volum?

- Grunnen til at det er en differanse mellom verdi- og volumutvikling er todelt. Det skyldes til dels miksvridning og dels en økning i råvarepriser som gjenspeiles i prisøkning til forbruker, sier informasjonsrådgiver Marthe Helene B. Schomacker i Nidar, og utdyper: - De siste par årene har det vært kraftige prisøkninger på flere av de viktigste råvarene i sjokolade, samtidig som den norske kronen er svekket i forhold til euroen. Det har i sum ført til prisøkning på sjokolade.

Smash er vinneren

Nettopp Nidar står bak en av årets store vinnere i sjokoladehyllen, nemlig Smash, som har blitt det femte største merket i kategorien.

– Merket har så langt i år hatt en vekst på 43 prosent , og det er solgt Smash for 168 millioner hittil i 2009. Veksten skyldes hovedsakelig lanseringen av Smash storplate, som ble lansert 1. mai. Bare siden mai er det solgt 1 million plater. Samtidig fortsetter veksten på Smash pose, som har hatt en jevn økning de siste årene, sier Schomacker.

Mens Smash har tatt andeler, har imidlertid et annet stormerke fra Nidar gått tilbake: Stratos. – Sammenlignet med samme periode i fjor, har både Smash og Nidar Favoritter (+ 0,9 prosentpoeng) gått forbi Stratos på listen over de største merkene. Det skyldes hovedsakelig en god vekst for Smash og Nidar Favoritter, men også en nedgang i salget for Stratos Kosepose, sier Schomacker.

Les hele saken i

papirutgaven av Handelsbladet FK

Powered by Labrador CMS