Som smurt for Brekk

Publisert: 30. oktober 2009 kl 00.00
Oppdatert: 11. desember 2014 kl 07.58

Matpakkekonkurransen foregår i regi av Coop Norge, som i år deltar i markeringen av Smakens uke for første gang.

– Det er første gang dagligvarebutikkene deltar i Smakens uke, og jeg synes det er flott at Coop velger å løfte fram matpakka. Spesielt flott er det at de henvender seg til norsk ungdom. Jeg må innrømme at i min egen ungdomstid hendte det at matpakken ble liggende i sekken og at jeg i stedet fant noe godt på bakeriet. Dette kan bidra til at matpakka blir mer populær blant ungdom, tror Brekk.

– Det er noe særnorsk over matpakka, og den fortjener litt ekstra heder. Den representerer et sunt, næringsrikt og rimelig måltid, mener Brekk, som fikk konkurrere i matpakkesmøring med Coop Norge-sjef Svein Fanebust. Sistnevnte lå lenge et hestehode foran hva kunstferdighet angår. Men i siste lìten slang ministeren på et salatblad under salamien og lagde smilefjes av ferske og soltrøkede tomater. Resultatet ble uavgjort.

– Jeg er egentlig en veldig tradisjonell matpakkesmører, det går helst i brunost og leverpostei, innrømmer Brekk.

– Du trår ikke til med syltetøy på brunostskiva?

– Nei, det holder med brunost, sa Brekk. Men like etterpå lurte han en skje jordbærsyltetøy under osteskiven likevel. – Ja, jeg fikk plutselig lyst på det da jeg så syltetøyet, humret Brekk.

– Er dette en del av Coops samfunnsansvar, eller er det en god forretningsidé?

– Det er begge deler, sier adm. direktør Svein Fanebust i Coop Norge til Handelsbladet FK. – Hvis vi høyner bevisstheten rundt alt det gode som finnes, legger man kanskje mer pålegg og varer av høyere kvalitet på skiven. Da blir det god butikk av det, også, fastslår Fanebust, som spiste opp sin egen matpakke straks den var ferdigsmurt. – Den så veldig fristende ut!

Smakens uke arrangeres i samarbeid med opplysningskontorene i landbruket, Norske Kokkemesteres Landsforening, Coop Norge og det franske kultursenter. Hele neste uke skal arrangementet markeres med rekke arrangementer landet rundt. Blant annet skal rundt 220 skoler gjennomføre et spesielt undervisningsopplegg for å lære mer om smak og matglede. 40 klasser vil få besøk av et smaksteam bestående av kokker, forskere fra Nofima eller fra Opplysningskontorene i landbruket.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb