Annonse

Tøft i pastillhylla

Det drar seg til i pastillhylla. Selv om Leaf Norge fortsatt er ganske suverent størst med en verdiandel på 30,3 prosent, er det konkurrentene som tar andeler i markedet. Nidar har med en verdiandel på 18,8 prosent klatret opp på andreplass i løpet av det siste året, viser ferske tall fra Nielsen. Også Brynild-Gruppen klatrer, og er nå den tredje største leverandøren i pastillkategorien.

 

Dent-løft

Med en verdivekst på 2,8 prosentpoeng har Brynild-Gruppen fått en verdiandel på sterke 15,4 prosent av pastillmarkedet. Selskapet har flere pastillmerker i butikkhyllene, men det er spesielt ett merke som har bidratt til å løfte salget.

- Hovedårsaken er lanseringen av den revitaliserte Dent-serien i februar i fjor, sier adm. direktør Karsten Hansen i Brynild-Gruppen til Handelsbladet FK.

- Vi gjennomgikk og forbedret alle sider ved Dent. Vi gjorde om på designuttrykket, på esken, logoen og pastillformen, og vi gjorde om på smaken. Samtidig dro vi igang en stor lanseringskampanje der vi tok i bruk alle tilgjengelige kanaler, som egen nettside, posters og tv-reklame. De nye Dent-pastillene fikk en god mottakelse i handelen, som ga dem god distribusjon, og vi har lykkes med å øke salget til konsumentene kraftig, oppsummerer Hansen.

 

Kategorivekst

Direktøren bekrefter at konkurransen er hard i pastillhyllen, men er offensiv med tanke på fremtiden: - Vi har til hensikt å bygge stort og sterkt i denne kategorien, sier Karsten Hansen til Handelsbladet FK.

Og ser man på kategoriutviklingen, så har Hansen god dekning for optimismen. Nielsen-tallene for det siste året viser en kategoriøkning i volum på 1,3 prosent, mens salgsverdien har økt med 4,7 prosent. Det betyr at kundene har vært villige til å betale mer per pastill. Totalt handlet kundene pastiller for over 738 millioner kroner i denne perioden, en økning på 33,3 millioner fra samme periode året før.

Halspastiller står for 641 millioner kroner av salget, mens barnepastiller og andre typer pastiller solgte for rundt 96 millioner kroner over disk.

 

Selger mest, men taper

Det mest solgte pastillmerket i dagligvarehandelen er Läkerol (Leaf Norge), som har en verdiandel på hele 21,2 prosent. Men utviklingen går feil vei. Merket har tapt andeler til konkurrentene de siste to årene, og nedgangen for de siste 52 ukene er på 0,7 prosentpoeng. Ikke noe dramatisk fall, men det viser at produkter som Dent og Doc har mer vind i seilene. Nidars Doc har nå en verdiandel på 11,8 prosent.

Da Handelsbladet FK sist satte pastillmarkedet under lupen, for ganske nøyaktig ett år siden, hadde både Extra og Ifa hatt sterk vekst. Ingen av dem har klart å hevde seg like godt det siste året. Extra er passert av Doc og er nå fjerde største  merke, mens Ifa har falt ut av 5 på topp-listen.

 

Annonse
Annonse