Nyheter

Potent kondomsalg

Sexlystne nordmenn er godt nytt for dagligvarebransjen, som opplever et potent kondomsalg. I løpet av 2009 økte salget av kondomer med over 12 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Kiwi ble den store kondomvinneren i 2009, med en økning på hele 28,8 prosent. Også Rema opplevde en betydelig vekst på nær 16 prosent.

– Kiwi har vært veldig flinke og gjort mye med spacingen, og de har dessuten tatt inn flere varianter. Bredde og synlighet selger, også når det gjelder kondomer, sier RFSU-leder Tone-Berit Lintho til Handelsbladet FK.

Blant de nordiske landene står dagligvarebutikkene sterkest som utsalgssted i Norge og Finland, mens danskene like gjerne handler på apotek, der svenskene også aller helst kjøper sine kondomer.

– Det norske dagligvaremarkedet skiller seg ut i nordisk sammenheng og er blitt det mest selvfølgelige stedet for oss nordmenn å handle kondomer. Selv om mange fortsatt synes det er litt flaut å spørre etter kondom i kassa, har salget nærmest gått i taket etter at kjedene selv ble mer bevisst i å jobbe med utvalget, sier Lintho.

Powered by Labrador CMS