Tidenes Tine-satsing

Publisert: 18. januar 2010 kl 00.00
Oppdatert: 11. desember 2014 kl 07.58

– Vi har brukt to år på å utvikle denne serien, og vi har foretatt justeringer hele veien for å være helt sikre på at absolutt alt er så bra som det over hodet er mulig å få det, sier konsernsjef Hege Holter Brekke i Tine Markedskategorier til Handelsbladet FK.

Yt er en splitter ny serie fra Tine, utviklet i nært samarbeide med Olympiatoppen. Hensikten har vært å ta frem en serie produkter som gir folk best mulig næringstilskudd før, under og etter en treningsøkt, samtidig som det skal smake godt.

Ikke bare for eliten

Holter Brekke er nøye med å presisere at Yt slett ikke bare er ment for eliteidrettsutøvere, men det brede lag av befolkningen.

– Det er faktisk hele 1, 1 millioner nordmenn som sier de trener tre ganger i uken eller mer, og tendensen er stigende. Det har faktisk vært en dobling i løpet av de siste åtte årene. Når man tar med de som trener én eller to ganger i uken, også, blir markedet for denne typer produkter stort. Dette er langt fra noe nisjeprodukt, forsikrer konsernsjefen.

– Hvilke salgskanaler bruker dere?

– Vi starter i kbs nå i januar, og så følger dagligvare etter fra 1. februar. I tillegg skal Yt være til stede i andre naturlige salgskanaler, som for eksempel treningssentere.

Det beste fra to verdener

Hege Holter Brekke er storfornøyd med samarbeidet med Olympiatoppen. – Da vi luftet tanken for Olympiatoppen, synes de det ville være kjempespennende å få sunn og god mat med de riktige næringsstoffene. Vi har jobbet med både ernæringseksperter og utøvere for å finne frem til de mest optimale ernæringssammensetningene. Sammen med Tines ekspertise på norsk smak og matkvalitet, har vi kombinert det beste fra to verdener, mener konsernsjefen.

Serien består så langt av ni ulike produkter. Tre ulike yoghurt/müsli-blandinger og to varianter drikkeyoghurt skal gi næring før trening, mens to varianter energidrikke skal gi drivstoff mens man holder på. Også etter trening er det viktig å gi kroppen påfyll, noe to varianter restitusjonsdrikke skal sørge for.

– Produktene er blant annet beriket med helt naturlige proteiner og karbohydrater, og det er de riktige proteinene og karbohydratene, sier Holter Brekke.

Økt bevissthet

Yt skal inn i alle de fire store dagligvarekjedene. Kundene vil finne de melkebaserte produktene i meierikjølen, mens energidrikkene på pet-flasker skal stå blant mineralvann.

– Dette er en ny kategori for dagligvare og kbs, og vi skal rett og slett bygge en ny vane blant norske forbrukere. Det er en ganske krevende øvelse, men så er dette også Tines største satsing noen sinne. Vi kommer til å kjøre tungt på markedsføring i tv, på web, print og boards hele året. Tidspunktet vi har valgt for lanseringen er heller ikke tilfeldig valgt. Januar er jo den store treningsmåneden, og i februar starter OL, sier Hege Holter Brekke.

Saken fortsetter under annonsen

– Hvor stort salg tror dere på?

– Målet vårt er å komme opp i 400 millioner kroner. Det skjer neppe det første året, men i løpet av tre år skal vi være der, så det er ikke småtterier!

– Har dere flere produkter på gang?

– Ja, det er klart at når vi satser så tungt som vi gjør nå, da har vi mer i ermet. Flere produkter er så godt som klare, men vi har ikke tatt stilling til når de skal ut på markedet.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb