Nyheter

Lanserer butikkvin

Denne uken kommer en ny vinvariant, med alkoholstyrke som øl, i dagligvarekjedene, skriver VG, som gir vinen terningkast 1. Juvente synes lanseringen er bekymringsfull.

Publisert Sist oppdatert

Vinen First Cape kommer som rosévin, hvitvin og som en musserende variant, alle med alkoholinnhold på 4,7 prosent. Men dommen er knusende. – Dette er ikke et alternativ til vin. Med så lav alkoholprosent blir den fyldige smaken helt borte. Samtlige av disse variantene er dessuten altfor søte, og de smaker mer som saft eller rusbrus enn vin, sier VGs vinanmelder Edvard Skramstad, restaurantsjef ved Statholdergaarden.

Juvente liker ikke lanseringen. ­– Det er bekymringsfullt at det nå kommer slike produkter som så tydelig er rettet mot ungdom mellom 18 og 20, sier leder i Juvente, Amanda Rose Stratford Gamst til VG. Hun mener dagligvarebutikkene blant annet gjør dette for å få ungdom som ikke liker øl i dag til også å drikke alkohol. – Dette har jo en opplærende effekt. De prøver å skape et drikkemønster der ungdom her lærer seg til å like vodkadrinker og vin ved å starte med en mildere variant, sier Stratford Gamst.

Powered by Labrador CMS