Nyheter

Mer margin enn priskutt

Norgesgruppen tenker mer på egne marginer enn priskutt i lavpriskampen, derfor er ikke Kiwi billigere enn rivalen Rema 1000. Det er påstanden fra flere bransjeeksperter i en reportasje i VG i dag.

Publisert Sist oppdatert

I går hadde VG en landsomfattende pristest mellom landets to største dagligvarekjeder, en priskamp der Rema 1000 vant alle testene. I dagens reportasje i VG er søkelyset rettet mot Norgesgruppens store innkjøpsmakt i forhold til Rema 1000, et styrkeforhold som ikke gir seg utslag i lavpriskampen.

- Det er ingen grunn til at Kiwi skal ligge høyere enn Rema i pris. Men det handler om marginer, sier førstelektor Jan Ivar Fredriksen ved Handelshøyskolen BI til VG. - Norgesgruppen har en innkjøpsmakt som tilsier at deres lavpriskjede Kiwi burde være enda mer aggressive i priskonkurransen, sier dagligvareeksperten Arne H. Reiler. Norgesgruppen viser til at konsernet har flere kjedekonsepter enn Reitans ene dagligvarekjede, og at den desentraliserte butikkstrukturen har sin pris. - Reitangruppen har et rendyrket konsept, nemlig Rema 1000. Rema-butikkene finner man nesten utelukkende i byer og større tettsteder. Norgesgruppen har en langt mer sammensatt butikkstruktur. En gjennomsnittlig Rema-butikk omsetter for rundt 66 millioner kroner. En gjennomsnitt butikk innenfor Norgesgruppen omsetter for rundt 33 millioner kroner, Kiwi for 44 millioner kroner. Men vår erfaring er at kundene ikke bare vil ha store lavpriskjeder, men også supermarkeder med bredt vareutvalg og nærbutikker, sier konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen til VG.

Powered by Labrador CMS