Nyheter

Rema tar opp kampen med ASKO

Rema 1000 og Servicegrossistene inngår et innkjøps- og distribusjonssamarbeid. Lavpriskjeden går dermed inn i storhusholdningsmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

–Dette blir morsomt. Rema 1000 har et av Norges desidert mest effektive logistikk- og distribusjonssystemer, og vi tror vi har mye å bidra med inn i storhusholdningsmarkedet også. Servicegrossistene kan mye om storhusholdning, og vi kan mye om innkjøp, egne merkevarer, logistikk og distribusjon, sier adm. direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000.

Samarbeidet omfatter Servicegrossistenes 21 medlemmer, som fra nå av vil kunne bestille de samme varelinjene som Rema 1000-butikkene. Dermed får de også tilgang til Rema 1000s egne merkevarer.

Med denne avtalen kan innkjøpsvolumet til Rema 1000 bli enda litt større. Servicegrossistene hadde i 2012 en omsetning på 2,7 milliarder NOK, og er Norges nest største storhusholdningsaktør etter ASKO (Norgesgruppen).

– Dette kan gi Rema 1000 enda større innkjøpsvolum hos merkevareleverandørene, noe som kommer alle til gode, både Rema 1000, Bunnpris, Servicegrossistene, kjøpmennene og storhusholdningskundene. I tillegg gir dette også mer effektivitet gjennom felles logistikk og distribusjon, og det gir våre egne selskap i Rema Industrier enda større mulighet til å utvikle produkter som igjen gir konkurransekraft. På sikt hadde det vært moro om vi kunne bidra til å tilby de aller laveste prisene innen storhusholdning også, slik vi gjør med Rema 1000 i dagligvare, sier Ole Robert Reitan.

Totalt omsettes det for cirka 21 milliarder kroner innen storhusholdning i Norge, der ASKO er den største aktøren. Både Coop Link og Menigo Foodservice (Ica) har lagt ned sin virksomhet innenfor dette markedet de siste årene.

– Vi er spente på om samarbeidet med Rema 1000 gjør at vi kan utfordre ASKO enda bedre, sier adm. direktør Jan van der Burg i Servicegrossistene i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS