Nyheter

Ringnes tar opp energikampen

Red Bull gikk rett opp som markedsleder på energidrikk da de kom til Norge for fire år siden. Ingen har siden vært i nærheten av den østerrikske produsenten, men nå lover Ringnes en større og tøffere satsing på energi enn noensinne, og lanserer et helt nytt merke.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har nok sovet litt i timen når det gjelder energidrikk, men nå er vi definitivt tilbake og satser tungt både på Battery og nyheten vår. Konkurrentene våre kommer garantert til å merke at vi satser skikkelig på energi, sier produktsjef Andreas Svensson i Ringnes.

Minner om brus

Den helt nye energidrikken som nå lanseres, går under navnet Adrenaline, med Mountain Dew som avsender.

– Denne skiller seg fra typiske energidrikker ved at smaken minner litt mer om brus. Men den har akkurat de samme egenskapene som energidrikk, og inneholder blant annet taurin, koffein og ginseng, sier Svensson.

Drikken ble lansert i kbs i april, og kom denne uken til dagligvaren.

– Hvor viktig er det med et kjent merke som Mountain Dew som avsender?

– Det gir produktet en ekstra tyngde, og god drahjelp ved lansering. Mountain Dew har 75 prosent positiv kjennskap i hovedmålgruppen, sier Svensson.

– Og den er?

– For Adrenaline er den gutter under 20 år, sier Svensson. Det er også tydelig i designen på boksen, som fremstår noe maskulin og ungdommelig. Markedsføringen av nyheten vil derfor foregå på sosiale medier og på en rekke ulike arrangementer og events hvor målgruppen befinner seg, som rullebrett- og skiarrangementer.

Tror på energidobling

Drikken produseres ved Dahls bryggeri i Trondheim, og kommer på 0,5 liters boks, som tar en stadig større andel av energidrikkategorien.

– Vi tror det er fremtiden. Det meste av nyheter kommer på halvlitersboks nå, sier Svensson.

Ringnes har så stor tro på nyheten, at de tror den vil gå forbi Monster, som i dag er en av de fire største energidrikkene, og som har en markedsdel på rundt 6 prosent.

– Men målet er ikke å stjele andeler fra andre. Vi skal bidra til at kategorien blir enda større, og tror den i løpet av de neste 3-4 årene kommer til å doble seg fra dagens nivå, sier Andreas Svensson.

I 2012 ble det omsatt energidrikk for cirka 650 millioner kroner i dagligvaren i Norge.

– Dere tror ikke nyheten vil konkurrere med Battery, da?

– Den vil kanskje ta litt fra Battery, men målgruppene er ganske forskjellige. Mens Adrenaline henvender seg mer til de som søker etter action, er Battery mer et energipåfyll i hverdagen. Den har en litt eldre og bredere målgruppe, sier Svensson.

Ringnes har også lagt en ny strategi for Battery, som lenge var det største energidrikkmerket.

– Vi ønsker naturligvis ikke å røpe for mye av den, utover at vi skal være til stede på en rekke ulike arenaer, sier produktsjefen.

Tidligere i år kom også en ny og fruktigere variant av Battery, FRSH, som allerede begynner å nærme seg en verdiandel på 5 prosent.

Powered by Labrador CMS