Nyheter

Soho kommer tilbake

Snart kan Soho-fansen igjen sette tennene i den etterlengtede 90-tallssjokoladen. 

I september er den tilbake i butikkhyllene.

Publisert Sist oppdatert

Den yoghurtfylte sjokoladen Soho ble første gang lansert i 1998 og ble omtalt som tidenes innovasjon. Dalende salg gjorde imidlertid at storsatsingen floppet etter bare tre år på markedet.



– Det er ikke noen tvil om at Soho-savnet har utmerket seg. Soho er muligens ett av de mest etterspurte produktene i Norge, sier adm. direktør i Nidar, Ann-Beth Freuchen.

Hun viser til at Nidar årlig har fått flere hundre henvendelser om å relansere sjokoladen.

 Selv om det har vært en folkeaksjon for å få Soho tilbake, var Nidar lenge usikre på den reelle etterspørselen etter Soho. I fjor kunne norske sjokoladespisere stemme på hvilken av Nidars gamle sjokoladeklassikere de ville ha tilbake, og Soho vant soleklart. Løftet viste seg imidlertid å bli vanskeligere å holde enn hva Nidar hadde forutsett, og sjokoladeprodusenten støtte på flere produksjonstekniske utfordringer underveis som gjorde at Soho-fansen måtte vente lenge på å få ønsket sitt oppfylt.


– Nå er det klart for at Soho igjen settes i produksjon på fabrikken vår i Trondheim, og i midten av september blir det endelig gjensyn med sjokoladen i norske butikkhyller. Det syrlige yoghurtfyllet gir sjokoladen en spesiell smak, som gjør at man enten elsker den eller ikke liker den i det hele tatt. Norge var nok ikke modne for Soho på slutten av 90-tallet, men smakspreferansene utvikler seg, og vi er spente på å se om det er mange nok som faller for Soho til at den klarer å beholde sin plass i butikkhyllene denne gangen, sier Freuchen.

660 000 Soho-sjokolader skal produseres i første omgang.

Powered by Labrador CMS