Nyheter

Rimi var det store lyspunktet for Ica Norge-sjef Torbjørn Theie i 2014. Mens Matkroken og Ica Supermarked fortsatte å falle, økte omsetningen i Rimi.

Ica Norge tapte 385 millioner i 2014

Pengene fortsatte å renne ut av Ica Norge i fjor. Det viser årsrapporten Ica Gruppen la frem i dag.

Publisert Sist oppdatert

Et minus på 385 millioner kroner viser at Ica Norge har langt igjen å gå før det er lønnsomhet i driften. Fjorårets resultat innebærer likevel et løft fra 2013, da underskuddet var på 630 millioner kroner (alle tall er oppgitt i norske kroner, beregnet etter dagens kurs. Red. anm.).

Ifølge Ica Gruppen skyldes resultatforbedringen lavere kostnader sentralt og på butikker, lavere svinn, samt bedre innkjøpsvilkår. Dessuten har man fått en positiv resultateffekt på snaue 100 millioner kroner ettersom det ikke er gjort noen avskrivninger siden 1. oktober.

Nettoomsetningen i Ica Norge endte på 14,4 milliarder kroner i 2014, mot rett i underkant av 15 milliarder i 2013 .

I 4. kvartal endte omsetningen på 3,7 milliarder kroner, en nedgang på om lag 50 millioner kroner fra året før. Nedgangen skyldes ifølge Ica primært at et antall ulønnsome butikker er lagt ned. Mens Rimi-butikkene økte salget i årets tre siste måneder, fortsatte den negative utviklingen i de øvrige kjedeprofilene.

Ved utgangen året hadde Rimi 310 butikker (-8), og en omsetning på 9,2 milliarder kroner.

Ica Supermarked hadde 75 butikker (-1) og en omsetning på litt i overkant av 4 milliarder.

Matkroken hadde 165 butikker (-17) og en omsetning på 1,58 milliarder kroner.

I Ica Sverige er situasjonen en ganske annen. Her endte nettoomsetningen i 2014 på 64,6 milliarder kroner (61,8), en økning på 4,5 prosent sammenlignet med 2013.

Powered by Labrador CMS