Nyheter

Menn shopper mer på nett - og gjerne mat

Netthandeltendensen peker fortsatt oppover. I dag handler tre av fire nordmenn regelmessig på nettet. Den største økningen finner vi blant menn som kjøper både mer mat og klær på nett.

Publisert Sist oppdatert

I en undersøkelse gjort av YouGov for Gule Sider kommer det frem at tre av fire nordmenn har handlet på nett i løpet av den siste måneden. Hele 12 prosent svarer at de har handlet mer enn fem ganger på nett den siste måneden og dette er likt mellom menn og kvinner.

– Vi får stadig bekreftet at netthandelen øker. Det har vi tatt høyde for i de siste versjonene av Gule Sider som leder brukeren rett til nettbutikk eller produkt, sier produktsjef Håvard Atle Skaug i Gule Sider i en pressemelding.

Det er i Trøndelag og Nord-Norge flest handler på nett. Her sier 79 prosent at det har handlet på nett den siste måneden. Færrest er det på Østlandet (utenom Oslo og Akershus) hvor 71 prosent sier det har handlet på nett den siste måneden.

–Den markante økningen i nettkjøp skyldes både at det er blitt lettere og tryggere å gjennomføre kjøp på nettet, samt at mye av trafikken har flyttet seg fra stasjonære PC-er til mobile enheter. Det betyr at vi er online og kort vei fra et kjøp uavhengig av hvor vi er eller hvilken tid på døgnet det er, sier Skaug.

Andelen menn som nettshopper øker mest, og de har nesten tatt igjen kvinnene, blant annet når det gjelder å handle klær og sko på internett. Totalt svarer 38 prosent av nordmenn at de handler klær på nett, eller både på nett og i butikk. Det utgjør en oppgang på 11 prosentpoeng fra i fjor. Mens det i fjor var 81 prosent av mennene som foretrakk å handle klær i fysisk butikk, er andelen i år bare 68 prosent. Syv prosent av mennene foretrekker nettet, mens 27 prosent foretrekker begge deler.

– Norske menn er nå nesten like ivrige på å netthandle klær og sko som kvinner. Dette illustrerer hvor viktig det er for de fleste butikker å ha netthandelsløsninger, sier Skaug.

Reiser er noe vi nesten utelukkende handler på nett. Fire av fem nordmenn handler reisene sine kun via nettet. Kun tre prosent foretrekker å handle reiser, hotell og opplevelser i fysisk butikk.

– Innkjøp av reiser og opplevelser er nå blitt tilnærmet heldigitalisert. På nettet kan man enkelt gjøre prissammenligninger og finne anbefalinger og vurderinger av både reisemål og overnattingssteder, sier Skaug.

Småelektronikk er en annen populær nettkjøpkategori, spesielt blant menn. Kun 34 prosent oppgir at de foretrekker å kjøpe dette på et fysisk utsalgssted. Ikke overraskende er det flest kvinner som handler pleie- og sunnhetsprodukter på nett. Over halvparten av norske kvinner oppgir at de handler dette online.

Selv om de aller fleste av oss fortsatt foretrekker å kjøpe matvarer i fysiske butikker velger stadig flere å gjøre dette via nettet. Totalt har matinnkjøp på nett økt fra seks til ti prosent det siste året. Menn er de som i størst foretrekker å gjøre matinnkjøpet online.

–Jeg tror vi vil se en økning i matinnkjøp på nett fremover fordi det her har vokst frem en rekke nye tjenester som Kolonial.no, Adams Matkasse og Godt levert. Vi ser blant annet på Gule siders søkestatistikk at disse tre tjenestene har en betydelig vekst i antall søk det siste halvannet året, sier Skaug.

Dette handler vi mest av på nett*

Totalt Menn Kvinner

Reiser, hotell og opplevelser 90 88 91

Småelektronikk 57 61 53

Pleie- og sunnhetsprodukter 45 36 53

Sportsartikler 38 40 37

Klær 34 29 38

Hvite- og brunevarer 29 34 25

Møbler og interiør 21 21 22

Jern/byggevare 17 20 13

Mat 10 11 8

*Svarprosent i kategoriene «på nett» og «både på nett og i butikk»

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 15. april til 19. april gjennomført til sammen 1005 CAWI-intervjuer med et representativt utvalg i den norske befolkningen.

Powered by Labrador CMS