Nyheter

Skjerpings i Coca-Cola

Coca-Cola ble felt av MFU. Drikkevarekjempen svarer med å stille strengere krav til egen organisasjon og underleverandører.

Publisert Sist oppdatert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) mener Coca-Cola brøt med retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn da reklamen «Coca-Cola Konturflasken» ble vist i tilknytning til barnefilmen Svampe-Bob på Colosseum kino, søndag 1. mars.

– Vi beklager på det sterkeste at reklamen ble vist, men må få understreke at visningen skyldes en teknisk feil utenfor vår kontroll. Visningen skjedde fordi kinoselskapet av tekniske grunner måtte bruke en nødliste da en teknisk feil hindret den planlagte listen med reklamer å bli vist. Denne var dessverre ikke klarert med Coca-Cola og var i strid med våre gjeldende retningslinjer. Reklamefilmen om konturflasken ble dermed vist til barn, og dette beklager vi», sier Country Manager Karen Huffman i Coca-Cola Norge i en pressemelding.

Selskapet sier visningen av reklamefilmen ikke skulle ha skjedd, da dette både er i strid med Coca-Colas interne policy «Marketing to Kids» og i strid med avtalen Coca-Cola hadde inngått med sitt mediebyrå for kjøp av reklameplass for den aktuelle reklamefilmen. Både mediebyrået og kinoselskapet beklager at visningen av reklamefilmen fant sted på den aktuelle filmen.

– Alle våre samarbeidspartnere og relevante underleverandører kjenner våre strenge regler, i tillegg til MFU sine retningslinjer for markedsføring av mat og drikke mot barn. Vi legger alltid disse til grunn for alle våre markedsaktiviteter, sier Huffman videre.

Coca-Cola forsikrer om at de er opptatt av å følge retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn, og peker på ar de selv var med på å utvikle retningslinjene sammen med resten av bransjen. Når selskapet inngår avtaler om kjøp av reklameplass, understrekes alltid disse retningslinjene, heter det i pressemeldingen.

– Etter at vi ble gjort kjent med visningen 1. mars har vi økt innsatsen ytterligere for å følge opp egne rutiner og vi stiller nå enda strengere krav til våre leverandører for å sikre at lignende feil ikke gjentar seg, sier Huffman.

– Coca-Cola har absolutt vært tydelige til oss i Carat om at ingen drikker på MFU sin produktliste kan være tilstede på barne- og familiefilmer. Dette videreformidlet vi til kinoselskapene og fikk bekreftet at de var klar over problemstillingen. Coca-Cola er nå fjernet fra alle MediaDirect Norges nødlister, slik at sjansen for at en slik glipp vil kunne skje igjen er svært liten, sier Account Manager Åse Marit Christiansen i Carat.

Kinoselskapet MediaDirect Norge har etter denne visningen endret egne rutiner for hvordan nødlister lages for å unngå at denne feilen gjentas.

«Coca-Cola Konturflasken» var for øvrig ikke alene om å bli eksponert før filmen Svampe-Bob 1. mars. Barna ble også fristet med Orkla-produktene Smørbukk og Kims BigCut, som dermed også fikk sine pass påskrevet av MFU. Det samme gjelder dessuten Nordisk Film Kino. Ifølge en pressemelding fra MFU beklager selskapene det som har skjedd, og de har tatt grep for å hindre at noe tilsvarende skal skje igjen.

Powered by Labrador CMS