KBS
Statoil: – Drivstoffmarkedet fungerer
Statoil Fuel & Retail avviser at bensinstasjonskjedene er skyld i høye drivstoffpriser.
I dagens møte med finansminister Siv Jensen (FrP) og næringsminister Monica Mæland (H) la Statoil Fuel & Retail fram tall som viser at drivstoffprisene på statoilstasjonene varierer i takt med våre kostpriser, slik man kan forvente i et marked med intens og kontinuerlig konkurranse mellom bensinstasjonskjedene, heter det i en pressemelding fra Statoil Fuel & Retail.
Bakgrunnen er at Statsrådene stiller spørsmålet hvorfor en vesentlig lavere oljepris ikke har ført til lavere bensinpriser.
– Svaret ligger i det internasjonale raffinerimarkedet og ikke hos de norske bensinstasjonskjedene, sier Thomas Støkken, norgessjef i Statoil Fuel & Retail.
Siden årsskiftet har råoljeprisen i dollar falt med 5,4 prosent, mens statoilstasjonenes innkjøpspris på ferdig raffinert bensin i norske kroner har økt med 46,8 prosent.
Det siste året har prisen på nordsjøolje falt med 52 prosent i dollar, 37 prosent i norske kroner. Pumpeprisen på bensin og diesel har bare falt rundt 50 og 70 øre.
Forklaringen på prisnivået i Norge er ifølge Statoil Fuel & Retail at avgiftene er uendrete og at bensinstasjonskjedene ikke kjøper billig råolje, men diesel og bensin. Mens råolje falt 37 prosent siste år falt Statoil Fuel & Retails kostpris på bensin med 11 prosent. Siden årsskiftet har man dessuten hatt en utvikling med fallende oljepris og raskt stigende bensinpris i verdensmarkedet. Det internasjonale markedet for raffinerte produkter har altså hatt helt andre priskurver enn råoljemarkedet.
– Perioden med fallende råoljepris kombinert med økt global etterspørsel etter ferdig raffinert bensin og diesel har gitt økte marginer for oljeraffineriene, men det er viktig å skille mellom selskaper som driver europeiske oljeraffinerier og oss som driver norske bensinstasjoner, sier Thomas Støkken, og legger til:
– Våre kostpriser fra raffineriene øker også som følge av at dollarkursen har økt med over 30 prosent siste år.