spar_tasen_nett.jpg

Claus Richard Eriksen, kjøpmann ved Spar Tåsen og påtroppende styreleder i Dagligvaregruppen i OHF, og fylkesdirektør Hege Farnes Hildrum i NAV Oslo er strålende fornøyde med rekrutteringsavtalen som ble offentliggjort i dag.

Enklere rekruttering med NAV

Annonse

I dagene 12.-14 april markerer NAV i hele landet Den europeiske arbeidsgiverdagen. Dagen skal sette søkelys på samarbeidet med arbeidsgiverne og hvor viktige de er for at flere skal komme i jobb raskere, og for at flere skal få muligheten til å prøve seg i jobb.

I Oslo og Akershus markeres dagen med en samarbeidsavtale med Dagligvaregruppen i Oslo Handelsstands Forening (OHF). Partene mener avtalen blir en vinn-vinnsituasjon for dagligvarebutikkene, for de arbeidssøkende og for NAV.

– I dagligvarehandelen er det spesielt én ting vi har lite av, og det er tid. Det kan være ganske utfordrende i ansettelsesprosesser når vi kan få flere hundre søkere til én stilling. Da kan det fort bli slik at man tar den første som kommer inn døra, rett og slett for å spare tid, sier Claus Richard Eriksen, kjøpmann ved Spar Tåsen og påtroppende styreleder i Dagligvaregruppen, OHF.

Med den nye samarbeidsavtalen, blir det andre boller. Når en butikk har rekrutteringsbehov tar butikksjefen kontakt med NAV i Oslo eller Akershus, som videreformidler og etablerer kontakt med markedskontakten på det nærmeste NAV- kontoret. NAVs markedskontakter vil besøke butikken, gjennomgå mulige kandidater og foreslå hvem som egner seg best.

– I vår database er det både arbeidsledige og andre som er på utkikk etter jobb. Her er det mulig å finne mange kvalifiserte kandidater som har lyst til å jobbe i dagligvarehandelen, sier fylkesdirektør Hege Farnes Hildrum i NAV Oslo.

OHF-styremedlem og Kiwi-kjøpmann Roar Johansen ved Kiwi Flaskebekk på Nesoddtangen tror Dagligvaregruppens 680 medlemmer kommer til å få stor glede av avtalen.

– Dette er noe jeg vil benytte meg av selv når jeg får et rekrutteringsbehov. Det er krevende å gå gjennom veldig mange søknader på en skikkelig måte. Denne ordningen blir som et alternativ til et rekrutteringsselskap, bare at det er gratis, fastslår Johansen.

I tiden fremover skal NAVs markedskontakter besøke OHFs dagligvaremedlemmer og informere om ordningen.

 

– Vi er glade for at vi har fått til dette rekrutteringssamarbeidet. Nå begynner arbeidet med å gjøre avtalen kjent blant Dagligvaregruppen sine medlemmer. Snart skal våre markedskontakter ut for å hospitere én dag i butikkene og lære å kjenne dagligvarebransjen enda bedre. Vi synes det er viktig at markedskontaktene vet hva som kreves i de ulike arbeidsoppgavene, forteller Farnes Hildrum.