Nyheter

Daglig leder Øivind Lindøe i Matkanalen er godt fornøyd med de første seertallene. Foto: Haakon Nordvik

God start for Matkanalen

Matkanalen startet sine sendinger 1. desember, og seertallene for første måned er lystig lesning for tv-kanalen.

Publisert Sist oppdatert

Seertallene i julen går opp, da det jevnt over er større TV-konsum blant befolkningen i julen enn ukene før og etter. Matkanalen har imidlertid en høyere markedsandel i uke 53, noe som kan tyde på at Matkanalens konsum har høyere økning i julen enn det som er snitt økningen for generell TV-titting i perioden.

– En annen positiv indikator for Matkanalen er at dekningen går opp uke for uke, sier daglig leder Øivind Lindøe i Matkanelen.
245 000 seere så på Matkanalen i uke 53 mer enn 1 minutt. 56 000 seere fulgte kanalen i snitt per dag juleuken. Seerne ser på kanalen i litt over 20 minutter i snitt.
– Kjønnsfordelingen er foreløpig noe overraskende, 45% menn og 55% kvinner er innom kanalen, sier daglig leder Øivind Lindøe.
– Hvilken kjønnsfordeling hadde dere regnet med?
– Vel, vi beregnet 65-75% kvinnelige seere, basert på tall fra andre programmer og kanaler. Det er imidlertid gledelig å se at vi er såpass balanserte som vi er, og det er jo kompliment til den norske mann, sier Lindøe, og legger til: – Vi forsøker og produsere og handle inn innhold som kan fenge både kvinner og menn, men det er tydelig at matinteresse – og ikke kjønn – er viktigste som kjennetegner og definerer vår målgruppe.
I 2016 satser Matakanelen på flere kvalitetstitler fra BBC og andre etablerte leverandører - i tillegg til egenproduksjoner og stoffutveksling med de største mediehusene, opplyser kanaldirektøren.
Powered by Labrador CMS