KBS

Circle K ruller ut nytt bakstkonsept: Fra venstre: kategorisjef for mat, Inger-Margrethe Wangen, stasjonsdriver Lars Gullichsen, assisterende stasjonsdriver Igor Ombasic.

Lover alltid nystekte bakervarer

Circle Ks pilot-stasjoner rapporterer om svært god mottakelse av kjedens nye Bakery-konsept; nå er kjeden klar til å rulle ut konseptet på alle Statoil- og Circle K-merkede stasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Siden høsten 2015 har daværende Statoil Fuel & Retail, nå Circle K, jobbet med et nytt Bakery-konsept.

– Markedet for ferske nystekte bakervarer vokser igjen, men forbrukeren er samtidig i endring. Vi selger fortsatt veldig mye boller, men det er på premiumproduktene og i veldig stor grad wienerbakst hvor vi ser den største veksten, sier kategorisjef mat i Circle K, Inger-Margrethe Wangen, i en pressemelding.

Med blant annet ny emballasje, nye eksponeringsløsninger, helt nye produkter og en ny opplæringsplan for de ansatte, ønsker nå Wangen og Circle K å gi kundene et enda bedre tilbud gjennom Great Bakery.

Totalt har 11 Circle K stasjoner deltatt i testen. To av stasjonene som har deltatt er Circle K Nykirke og Circle K Telemarksporten. De 11 pilotstasjonene har blitt målt mot 11 referansestasjoner med tilnærmet lik omsetning, beliggenhet og størrelse for å få best mulig mållingsgrunnlag. Testen startet i September.

Saken fortsetter under bildet!

Slik skal kundene fristes.

Stasjonsdriver Lars Gullichsen på Circle K Nykirke er svært godt fornøyd med det nye konseptet.

– Ettersom vi steker baksten på stasjon, får kunden alltid rykende ferske produkter. Her er det i tillegg viktig å ha en jevn etterfylling av produkter, sier han og fortsetter;

– Jeg tror kaffesatsingen vår, som har vært vellykket, vil passe perfekt med et nytt Bakery-konsept. Jeg tror oppriktig at kombinasjonen med kaffe og nye bakervarer er et konsept som lar seg godt gjennomføre på alle våre stasjoner over hele landet, sier Gullichsen.

Samtlige pilot-stasjoner har hatt en betydelig vekst målt opp mot referansestasjonene i antall solgte bakervarer – salget på boller har steget med 30 %, mens større bakervarer og wienerbakst har hatt en vekst på hele 155 %.

Det har blitt lansert fire nye produkter, hvorav to er produktforbedring av eksisterende produkter. Wienersnurr med toffee og pekan, samt Kanelknuten er to helt nye produkter, mens skolebrød og wienerbolle med vaniljekrem er eksisterende produkter som har blitt forbedret.

– Det er ikke bare å begynne å selge masse bakervarer og tro ting skal gå av seg selv - man må gjøre om driften, slik at alt fra tining til steking av produktene skal gå enklest mulig. Noen ganger steker vi bare to produkter, men dette gjør at det alltid er ferske produkter i hyllene. Dette er helt avgjørende for å lykkes - man kan ikke bare steke 20 boller og huke av på dagsplanen, sier assisterende stasjonsdriver, Igor Ombasic.

Alle ansatte må gjennom et grundig opplæringsprogram, slik at alle skal være kvalifisert til å levere den kvaliteten på produktene som kreves.

– Dette er håndverk. Vi er et av Vestfolds største bakeriutsalg, og det er vi veldig stolte av. Men det krever og mye av oss - vi må prestere kontinuerlig og ha en høy standard, avslutter stasjonsdriver Lars Gullichsen.

Powered by Labrador CMS