Arbeidsliv

– Ta praten!

Hver fjerde leder er bekymret for at medarbeidere drikker for mye, men de tør ikke «ta praten».

Publisert Sist oppdatert

En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov, på vegne av Akan kompetansesenter, viser at 1 av 4 ledere har vært bekymret for at medarbeidere drikker for mye. Nylig lanserte Akan kompetansesenter, en ideell organisasjon som eies av NHO, LO og staten, kampanjen «Ta praten».

– Årlig mottar Akan kompetansesenter cirka 700 bekymringssamtaler fra ledere og medarbeidere i norsk arbeidsliv. Flertallet av disse samtalene dreier seg om alkohol, sier direktør Elisabeth Ege ved Akan kompetansesenter i en pressemelding.

At alkohol skaper noen utfordringer for arbeidslivet er åpenbar. Den nye representative undersøkelsen viser blant annet at 4 av 10 ledere har vært bekymret for at en medarbeider drikker for mye. Av disse tok 41 prosent praten med vedkommende. Men hele 1 av 4 var usikre på hva de skulle gjøre – så de gjorde ingenting. Av de som tok praten, opplevde 1 av 2 at medarbeideren reagerte med takknemlighet over å bli sett.

Når det gjelder medarbeidere, har 1 av 5 vært bekymret for at en kollega drikker for mye. Men hele 1 av 3 mener at dette ikke angår dem, og har derfor ikke gjort noe med bekymringen sin.

Alkohol er ingen privatsak i det øyeblikket det får konsekvenser for arbeidsplassen.

– Dersom man har en magefølelse av at noe ikke helt som det skal være, anbefaler vi ledere å ta praten. Dette kan eksempelvis dreie seg om endring i atferd, arbeidsprestasjon eller sykefravær. Du vil aldri få nok bevis, sier Ege.

Det er bedre å ta en samtale for mye enn en samtale for lite

– En samtale kan sette igang følelser og reaksjoner hos vedkommende som kan bidra til positiv endring for den det gjelder, pårørende og arbeidsplassen, sier Ege.

Powered by Labrador CMS