KBS

Jacob Schram, europasjef i Circle K, har gitt ut bok om ledelse av store selskaper. Foto: Anita Myklemyr.

Circle K vil bli størst og best i verden

Det var et sjokk for konsernsjef Jacob Schram da Statoil Fuel & Retail i 2012 ble solgt. Nå er han europasjef i Circle K med ambisjoner om å skape en av verdens største merkevarer. – Strategi er å ta risiko, sier Schram.

Publisert Sist oppdatert

Av Anita Myklemyr

– Strategi er å ta risiko. En leder må ta risiko. I min verden handler det om å erobre, ta land, ta en bedre posisjon, sa Jacob Schram da i dag lanserte sin nye bok «Essensen av business, Mine metoder» i et nesten fullsatt Christiania teater i Oslo. Han understreker imidlertid at det er forskjell på å ta risiko og på å gamble.

– Ingen vil ha ledere som gambler, sier Schram.

Erobring

Men erboring må til. Og det er erobring i stor stil Schram og selskapets globale eier, Couche-Tard – som fra før var store på bensinstasjoner i Nord-Amerika og Asia – legger opp til. Bensinstasjonene vi i Skandinavia har kjent som Statoil – 1100 i tallet – har skiftet navn til Circle K.

Stasjonene i resten av Europa skal være ferdige med navneendringene i løpet av året. Det samme skal skje i andre deler av verden.

Et sted mellom 9000 og 10 000 stasjoner skal tilsammen ha skiftet navn i løpet av år 2020. Bensinstasjonene skal, med noen få unntak få ett merkenavn, Circle K. Det er en gigantisk snuoperasjon, og det innebærer en enorm risiko.

Målet er å bli verdens foretrukne aktør innenfor drivstoff og retail, framhever Jacob Schram.

– Ledelse er personlig

Jacob Schrams nye bok er todelt. Den første delen handler om veien fram til Circle K som ett globalt merkenavn – med alle de diskusjonene og utfordringene de møtte på veien. Del to handler om lederskap.

– Ledelse er personlig, Jeg tror ikke på at det finnes noen oppskrift på ledelse. Du kan finne inspirasjon, men du må finne din egen stil, sier Jacob Schram. Han tror imidlertid at det er nyttig å ha et helhetlig rammeverk å støtte seg på, og dét skisserer han i boken.

I sin egen modell har han resultater som kjernen.

– Jeg synes det er skrevet så mange ledelsebøker som ikke tar for seg at du må skape resultater. Resultatene er kjernen, men du kan ikke snakke til organisasjonen om å skape resultater hele tiden. Du må motivere folk, sier Shram, som deler ledelse inn i tre deler: strategi, gjennomføring og menneske. Han tegner de tre delene som tannhjul som går i hverandre.

Schram har tro på å jobbe gjennom mennesker, og han mener også at kommunikasjon på alle nivå - fra styret til medarbeidere - blir en stadig viktigere del av topplederskap. Er du leder på høyt nivå, har du ikke noe valg, du må lede gjennom andre, skriver Schram i boken.

Powered by Labrador CMS