Nyheter

Bruk av lykkehjul i barne- og familieparker er ikke markedsføring særskilt rettet til barn eller uaktsom markedsføring til ungdom, mener MFU.

Freia brøt ikke MFU-retningslinjene

Matbransjens Faglige Utvalg ha behandlet to klager mot Freia. Ingen av klagene førte frem.

Publisert Sist oppdatert

MFU behandlet en klage på bruk av et tema fra filmen «Askeladden» i en konkurranse for produktene M og Non Stop.

Utvalget vurderte at Freias mediekjøp var rettet til en eldre målgruppe, og frifant derfor Freia etter en helhetsvurdering.

Utvalget behandlet også en klage om bruk av lykkehjul i Dyreparken, Kongeparken og Tusenfryd. Klager mente at utformingen av stands med lykkehjul, hvor det kan vinnes store sjokoladepremier, er markedsføring særlig rettet til barn.

MFU har i sin vurdering blant annet lagt vekt på at det betales for å komme inn i parkene og at lykkehjul er en alminnelig attraksjon i slike parker. Dermed vant ikke klageren frem med sitt syn.

Powered by Labrador CMS