Nyheter

Ukjent faktor: – Vi vet ennå ikke hva som blir den dominerende betalingsmåten i fremtiden, sier markedsdirektør Tone Elise Steig i Aera.

– Ingen hast med nye betalingsløsninger

Kjeder og butikker har ikke noe presserende behov for å akseptere nye betalingsmåter, mener Aera.

Publisert Sist oppdatert

– Det gjelder å ha is i maven. Det er lett å kaste seg på nye betalingsløsninger når tilbyderne banker på døren. Vi vet ennå ikke hva som blir den dominerende betalingsmåten i fremtiden, sier markedsdirektør Tone Elise Steig i Area til Dagligvarehandelen.

– Forbrukerne er fortsatt fornøyde med bankkort, og halvparten betaler også kontant i løpet av en uke.

Detaljhandelen er omringet av et vell av betalingsmåter. Multinasjonale giganter som Apple, Samsung og Facebook har sine digitale løsninger og er alle etablert i europeiske land, noen også i våre skandinaviske naboland. Norge har kanskje den høyeste tettheten av Apples mobiltelefon Iphone i verden, noe som gjør det lettere for Applepay å etablere seg.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 8.0px 0.0px; font: 11.0px 'Trebuchet MS'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none}

Innenlands har det også vært en utvikling. Vipps har blitt den foretrukne løsningen for betaling med mobiltelefonen og er i den senere tid slått sammen med BankAxept og BankID.

Aera, tidligere Retail Payment, er opprettet av Norgesgruppen og Coop. Selskapet skal utvikle programvaren i en plattform som sørger for at butikkene aksepterer alle mulige måter kundene ønsker å betale på. Formålet er å unngå betalingskaos, og gi butikkene en så lav kostnad som mulig per transaksjon.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 8.0px 0.0px; font: 11.0px 'Trebuchet MS'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none}

– Betalingen skal foregå friksjonsfritt, og slik at man trygt kan identifisere dem som betaler, fremholder Tone Elise Steig.

Powered by Labrador CMS