KBS

Skifter eier: Nok et oljeselskap vil selge de norske stasjonene sine. Med Konkurransetilsynets godkjennelse overtas Esso-stasjonene av irske DCC. Her Esso Skårer i Lørenskog.

Irer rykker inn på Esso-stasjonene

ExxonMobil selger de norske Esso-stasjonene til irske DCC.

Publisert Sist oppdatert

Av Christian Dietrichson

– Salget av stasjonene er i tråd med det som er gjort i andre land, sier informasjonsdirektør Tore Revå i Esso Norge.

DCC har blant annet kjøpt de franske Esso-stasjonene og eier til sammen rundt 1000 bensinstasjoner i Europa. For de norske stasjonene skal selskapet ha betalt 2,4 milliarder kroner, ifølge DN.

– Hva tilsier at DCC skal drive de norske stasjonene bedre enn Esso?

– De driver bensinstasjoner i flere europeiske land og gjør det godt, svarer informasjonsdirektøren.

Deli de Luca blir værende

Esso skal fortsatt levere drivstoff de 142 stasjonene, som også beholder den veletablerte Esso-profileringen.

– Intensjonen er at de skal fremstå som Esso-stasjoner som før, fremholder Revå.

– Bilistene vil fortsatt kunne kjøpe Essos drivstoff og Mobils smøreolje.

DCC overtar de eksisterende kontraktene som Essos forhandlere og drivere har hatt med Esso Norge. Det samme gjelder Norgesgruppens avtale om å drive butikkene på stasjonene som tidligere hadde selskapets Tiger-butikker. I dag har Deli de Luca rykket inn på 65 stasjoner med konseptet sitt.

Tore Revå vil ikke ha noen formening om hvor aktivt DCC kommer til å utøve eierskapet og om de vil styre utviklingen av butikkene. På dette området sitter Norgesgruppen igjen med blandede erfaringer med Fresh-konseptet som stod for mat- og drikketilbudet på mange Shell-stasjoner, til oljeselskapets tilfredsstillelse. Da Shell valgte å selge sine egne stasjoner til finske St1 i 2015, ønsket finnene å ta hånd om butikkdriften selv. Med det forsvant Fresh ut av døren.

Får trolig tommelen opp

Konkurransetilsynet må godkjenne overtagelsen av Esso-stasjonene før den blir en realitet. Transaksjonen vil ventelig bli gjennomført i løpet av fjerde kvartal i år.

Lite tyder på at irene ikke får et ja fra tilsynet. Konkurransesituasjonen blir den samme med DCC som er ny aktør på det norske marked. Noe annet hadde det vært om det var Circle K eller St1 som hadde stått som kjøper av Esso-stasjonene.

Powered by Labrador CMS